16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Museum van de Nationale Bank van België: Bezoek met gids
Het museum verwelkomt studenten met een rondleiding die is aangepast aan hun opleiding. Een museumgids maakt er, in het Nederlands, Frans of Engels, een zo interactief mogelijke rondleiding van. Bij de reservering kiest de leerkracht …
tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Wat doet een computerwetenschapper?: Introductie op informatica
De lesfiche legt het concept van informatica en uit. Leerlingen leren ook wat een computerwetenschapper doet.
Wanneer de meeste mensen aan informatica denken, stellen ze zich over het algemeen programmeren voor. Vaak gaan ze ervan uit dat …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 1
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten games, animaties en interactieve kunst kunnen ontwerpen. De leerlingen versterken daarbij hun codeerkennis.
We beginnen met eenvoudige vormen en bouwen op tot meer geavanceerde en op …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Widgets: Computerwetenschappelijke concepten ontdekken
Widget is een digitale tool waarmee je computerwetenschappelijke concepten verkent. Je leer over tekstcompressie, pixelatie, cryptografie en een odometer.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Hoe kunnen fotografen beelden manipuleren: Videofragment Canvas
Fotograaf Jimmy Kets toonde op maandag 23 november 2015, wanneer terreurdreigingsniveau 4 van kracht was in Brussel, hoe nieuwsfoto's gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden.
In deze Canvasreportage van vijf minuten (bestaande uit een aantal …
Website (18)Organisatie, firma, vzw -
Overzicht Vlaamse Kunst
In de film wordt de rijkdom van ons Vlaamse kunstpatrimonium getoond aan de hand van in elkaar overvloeiende details van een aantal bekende en minder bekende werken uit onze Vlaamse musea waarvan het beeldmateriaal beheerd en verspreid wordt via …
Video (13)Andere functie