16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
QRwoordGameS: Oefeningen maken uit Google Sheets
Via deze site maak je eenvoudig zelf vijf verschillende oefeningen uit een Google Sheets
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Rekentaal: Hulpkaarten wiskunde
Fiches met rekentaal bij de vier bewerkingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Begrijpend lezen: Teksten met vragen
Leesteksten met vragen voor traag lerende, gevorderde OKAN-leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Reynaert De Vos: Lespakket
Een eeuwenoud verhaal over een heel erg sluwe vos. Maak samen met je klas kennis met Reynaert. Wie is hij? Wat deed hij? Waarom is hij nog zo actueel? Lees het verhaal, rijm, maak je eigen boekcover en breek je hoofd over morele dilemma's!
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Lidwoorden: Oefenbundel
Aan de hand van een verhaal en oefeningen worden anderstalige nieuwkomers zich bewust van het gebruik van lidwoorden.
Downloadbaar lesmateriaal (36)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dankbaarheid uitdrukken: Schrijfopdracht
Voor deze oefening over het thema 'dankbaarheid' en 'dankbaar zijn' reflecteren OKAN-leerlingen over hun afgelopen jaar in de OKAN-klas. Ze beantwoorden daarbij acht korte vragen en schrijven nadien een bedankbriefje aan een leerling of leerkracht.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Boodschappenlijstjes doorzoeken: Functioneel lezen - Lezen doe je overal
In dit werkblaadje moeten de cursisten de juiste kleurencode (geel, oranje, paars, groen, blauw) gebruiken om de woorden te zoeken in de boodschappenbriefjes (doos, poes, koek, ijs, zeep).
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Zoek de maanden in Whatsappberichten: Leesopdracht
Op dit werkblad moeten leerlingen de maanden aanduiden in de Whatsappberichten.
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Hulpmiddelen bij leesproblemen: Digitale tools en leesmethodes
Op de site vind je een overzicht van materialen die bruikbaar kunnen zijn bij (ernstige) leesproblemen:
- tekst naar spraak (apps, extensies ...);
- voorleessoftware (voor ADIBoeken);
- audioboeken (online bibliotheken);
- remediërende leesprogramma's …
Website (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Read Along: Zelfstandig leren lezen
Terwijl leerlingen luidop voorlezen van een scherm, luistert leesassistent Diya en geeft corrigerende én bemoedigende feedback. Zo ontwikkelen leerlingen hun leesvaardigheid en uitspraak. Read Along was tot nu toe een Android-app, nu is er …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Iemand voorstellen: Leesopdracht
Leesopdracht i.v.m. Iemand voorstellen. De leerkracht stelt haar twee vrienden Roan en Mulan voor.
Lees de tekst. Omcirkel of de stelling juist of fout is. Verbeter de stelling door de volledige zin over te schrijven en de fout aan te passen.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht