16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
Online leerplatform: Sublimatie
Sublimatie is de benaming voor een proces in de makerswereld waarbij men een digitaal ontwerp permanent op een product plaatst. Bijvoorbeeld een T-shirt, mok, rugzak, sleutelhanger, fotoplaat … Met een sublimatieprinter en hittepers kan je …
Website -
Online leerplatform: Vacuümvormen
Vacuümvormen of thermovormen is een productietechniek dat men onder andere gebruikt voor het maken van verpakkingen, trays en displays. De vacuümvormmachine, ook thermovormer genoemd, verhit een kunststofplaat totdat deze plastisch wordt. …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Online leerplatform: 3D-ontwerpen
Om digitale machines zoals een 3D-printer of een CNC-machine aan te sturen, maak je een 3D-ontwerp. Je leert 3D-tekenen in een CAD-programma. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor digitaal fabricatie.
Leer alles …
Website -
Online leerplatform: Lasersnijden
Lasersnijden is het proces waarbij een laserstraal allerlei materialen zoals hout, kunststof, textiel, karton ... kan snijden, graveren of etsen. De grote nauwkeurigheid, snelheid en veelzijdigheid van de laser zijn de grote voordelen bij het …
Website -
Online leerplatform: Snijplotten
Een snijplotter is een machine die in allerlei dunne 2D materialen kan snijden of die omtrekken kan tekenen. Met een plotter snij je onder andere in stickermateriaal, papier, textiel en allerlei transfer materialen om bijvoorbeeld op textiel …
Website -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
SprintPlus Windows: Online leertraject
Met deze video's leer je SprintPlus (Windows) kennen.
Gebruik de checklist bij elke video en duid aan wat je kan!
Bekijk het volledige leertraject hier.
Video -
Werken met Canva: Handleiding en tips
Met deze oefenbladen kan je zelf aan de slag gaan met Canva. Ik heb mijn favoriete lettertypes en zoektermen toegevoegd. Veel succes met het ontwerpen van jouw bladen.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Sociale media posts en reels van nie normaal digitaal: Inspiratie voor jouw digitale les
Nie normaal digitaal verzamelt op deze Wakelet een overzicht van alle socialemediapost zonder dat je hoeft aan te melden! Via Wakelet kan je al onze posts nalezen en de reels bekijken. We wensen jou veel digitaal plezier en hopen jou …
Website -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel