16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Stop, think, act: Step-by-step plan
Stop-think-do-check step-by-step plan with additional clarification questions for the students per step.
Pics from Word.
Translated by
Downloadable resource (6)Learning mentor -
How Nearpod works: manual.
Nearpod is an online platform with which you can provide presentations with interactive assignments. This contribution contains a concise step-by-step plan on how to use the website. Explore the area in five easy steps:
- step 1: sign up
- step 2: create …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Concentration tips for homework: Help sheet
What things can distract you from schoolwork?
Are there solutions that can help you become less distracted?
Are the solutions feasible?On the basis of this sheet, students themselves look for the best solutions for them to be able to concentrate …
Translated by
Downloadable resource (26)Teacher, Learning mentor -
Music buddy: QR code with playlist with quiet music
A handy card for students who want to listen to quiet music during independent moments. New songs are regularly added to the playlist to keep it interesting and they can easily access them via the QR code.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Self-directed learning: ZeG box
What is self-directed learning?
How can you stimulate self-directed learning?
More information can be found on the UCLL site about the ZeG box.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
First aid for tests
Tips for taking a test. Useful for students who perform poorly under pressure, students who work chaotically on a test, ...
Translated by
Downloadable resource (26)Teacher -
Making a video with Clips: Step-by-step plan
The students learn about thaumatrope or miracle rotation. With this you fuse two images together by putting two pictures on the front and back of a piece of paper. Attach a string to the sides of the paper and if you let the strings rotate between …
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher -
How to find keywords: Help sheet
Being able to distinguish main issues and side issues is an important but difficult skill. Essentials are addressed through the keywords of a text.
With this diagram you can offer your students more guidance on how to recognize key words. Reference …
Translated by
Downloadable resource (48)Teacher -
Self-Regulated Learning: Model of Barry Zimmerman
This poster offers you a visual representation of what self-regulated learning is all about. Which skills and processes take place when you (co) guide your learning?
The poster is based on the Barry Zimmerman model, one of the most user-friendly and …
Translated by
Downloadable resource (72)Pedagogical counsellor -
#WELINJEVEL 2.0: Mental well-being of young people
#WELINJEVEL 2.0 is a first extension of the first bundle #WELINJEVEL .
The expansion contains a series of new exercises that you can use in your class and/or group to get started on mental well-being. The focus of these exercises is more on the group …
Translated by
Downloadable resource (10) -
Learning to study according to the LOTUS method
Explanation of the LOTUS method (Read - look up - keywords - draw - study).
At the end you will also find some tips to make studying fun.
Translated by
Downloadable resource (82)Teacher -
Self-employed work step-by-step plan
Step-by-step plan based on Meichenbaum's bears:
- What?
- How?
- Do!
- Look after!
Translated by
Downloadable resource (40)Teacher, Pedagogical counsellor, …