16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Studying vocabulary in a foreign language: How do you do that?
Poster to help students learn new vocabulary in a foreign language.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Seven ways to use ChatGPT with your school work
Have you ever used ChatGPT for your school work? Or don't you like it? Some people are hesitant about the new chatbot, which can assist you with almost all your questions. Also for your homework and other school assignments.
Translated by
Article -
Create an efficient summary in six steps
By making a summary, you are actively working on the learning material. This allows you to absorb information more efficiently. In addition, such a structured document provides a clear overview of your learning material. Two birds with one …
Translated by
Article -
Four methods for taking notes
In this article you will find information about four note-taking methods:
- Cornell;
- blurting;
- mind maps;
- question and answer.
Translated by
Article -
Stop, think, act: Step-by-step plan
Stop-think-do-check step-by-step plan with additional clarification questions for the students per step.
Pics from Word.
Translated by
Downloadable resource (6)Learning mentor -
Handwriting promotes learning more than typing, scientists claim
A Norwegian team of scientists has investigated the influence of handwriting and typing on brain activity and memory abilities.
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator -
Reynaert De Vos: Teaching package
An age-old story about a very cunning fox. Get to know Reynaert with your class. Who is he? What did he do? Why is it still so relevant? Read the story, rhyme, make your own book cover and ponder moral dilemmas!
Translated by
Downloadable resource (7) -
I have doubts: Strengthening information literacy among internet users
Iktwijfel.be offers tools to bring certainty to doubts. You will find tips on how to search properly online, who you can ask for advice or who you can talk to about your doubts. We want to strengthen the skills of internet users and familiarize …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is a robot set for students aged 8 and over. This set can do more than any other comparable set.
The Matatalab VinciBot Set has diverse and rich functionality, open extensibility and excellent quality.
With its graphics and Python …Translated by
Tangible material -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape simple
This online escape room was created by the leading teachers of the EU Code Week in Belgium. Ideal as a starter for the EU Code Week in your classroom.
The escape room consists of some fun puzzles that students can solve to get to the end of the escape …
Translated by
Interactive exercise (7) -
How Nearpod works: manual.
Nearpod is an online platform with which you can provide presentations with interactive assignments. This contribution contains a concise step-by-step plan on how to use the website. Explore the area in five easy steps:
- step 1: sign up
- step 2: create …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Online help for students: Tools and apps for when you need help
An overview of tools and helplines for students that they can use independently or with guidance.
The tools are divided into four categories:
- health,
- study choice,
- learning and studying,
- feeling good.
At the very bottom they will find a list of chat …
Translated by
WebsiteOther function