16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Please, Touch The Artwork 2: Search and find adventure in iconic paintings by James Ensor
Where's Wally meets modern art in this fun hidden object adventure.
You are a suited, art-loving skeleton, recently risen from the grave, with the ability to travel in and through paintings. With this skill you will help repair cracks in the paintings …
Translated by
App or softwareOrganisation, company, NPO -
An educator's perspective on AI in the arts
Is AI taking away the artist's job or is it just enriching the job by generating greater creativity? This video captures an educator's perspective on AI in art summary with a conclusion to discussion.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Code Angry Birds with ZIM
This contribution shows you an overview of how you can program the game Angry Birds with ZIM. You will find all the necessary information in this English article to create the finished game .
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Reynaert De Vos: Teaching package
An age-old story about a very cunning fox. Get to know Reynaert with your class. Who is he? What did he do? Why is it still so relevant? Read the story, rhyme, make your own book cover and ponder moral dilemmas!
Translated by
Downloadable resource (7) -
Mindfulness: Workshop
During a mindfulness workshop, participants discover what it means to live mindfully. Mindfulness is a breathing and consciousness technique that originates in the East and has found its way to the West through various teachers.
During the mindfulness …
Translated by
till
Training or activity -
On This Day: Music Calendar
Find out what happened in music history on that specific day. Look at events, birthdays, deaths. You can also search by year, day or genre.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Check your response: Poster
A class discussion about online behavior and netiquette? You can get started right away with the six questions on this poster. Follow the questions and it will soon become clear whether a response is appropriate.
A positive answer to all questions? …
Translated by
Downloadable resource -
Online learning platform: Sublimation
Sublimation is the name for a process in the maker world in which a digital design is permanently placed on a product. For example, a T-shirt, mug, backpack, key ring, photo plate... With a sublimation printer and heat press you can print images …
Translated by
Website -
Online learning platform: Vacuum forming
Vacuum forming or thermoforming is a production technique that is used, among other things, for making packaging, trays and displays . The vacuum forming machine, also called a thermoformer, heats a plastic sheet until it becomes plastic. The plastic …
Translated by
Website -
Online learning platform: Digital embroidery
Embroidery is making decorations with needle and thread on textile, leather or other surfaces. Digital embroidery is done with a computer-controlled embroidery machine that reads a stitch file via a software program and embroiders with an upper …
Translated by
Website -
Online learning platform: 3D printing
A 3D printer is a machine that builds or 'prints' an object layer by layer, using a digital design. A 3D (three-dimensional) design can be printed in different materials such as (plastic) filament, liquid resin, special metals or ceramics. The …
Translated by
Website -
Online learning platform: 3D designs
To control digital machines such as a 3D printer or a CNC machine, you create a 3D design. You will learn 3D drawing in a CAD program. You can transfer these designs to the control programs for digital fabrication.
Learn everything about 3D designs in …
Translated by
Website