16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Gezonde mond: Vlaams instituut mondgezondheid
Mondzorg is geen luxe, maar een basisrecht. Het is belangrijk dat je weet waarom mondgezondheid essentieel is en wat je concreet kan doen. Daarom werd het Vlaams Instituut Mondgezondheid opgericht, met steun van de Vlaamse Overheid. Ze bieden heel …
WebsiteLeerkracht -
Brandwonde aan hand: Koelen en afdekken
De eerste verzorging van een brandwonde is steeds eerst water, de rest komt later. In deze video zie je hoe je de brandwonde na het afkoelen, in afwachting van gespecialiseerde hulp, tijdelijk kan afdekken met een vochtig driehoeksverband.
Video -
Wondzorg: Wonde reinigen
Video die de techniek toont om een wonde te reinigen.
Video -
Bloedneus stelpen
In deze video wordt uitgelegd hoe je een bloedneus moet stelpen.
Video -
Vier stappen van eerste hulp: Affiche
Op deze affiche worden de vier stappen van eerste hulp schematisch weergegeven.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Eerste hulp bij brandwonden: Affiche
Op deze fiche staat wat je moet doen bij een brandwonde. Op de affiche staan ook foto's van een eerstegraads, tweedegraads en derdegraads brandwonde.
Downloadbaar lesmateriaal -
Tandenspel
Informatief ganzenspel met vijf categorieën van telkens vijftien vragen:
- de tandarts,
- voeding,
- hou je mond gezond,
- weetjes,
- doe-opdrachten.
Het spel heeft een kinderversie (vanaf 6 jaar) en een volwassenversie (12+).
Fysiek materiaal -
Eerste hulp bij tandongevallen: Infofiche
Deze infofiche werd opgesteld door het Vlaams Instituut Mondgezondheid en geeft aan wat je moet doen bij een gebroken of verplaatste (melk)tand.
Beeld -
Free being me: Lesmateriaal body confidence
Engelse site met lesmateriaal i.v.m. body confidence en zelfbeeld.
WebsiteAndere functie