16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Working with sources: Poster
Poster for the history classroom with reference to the historical questions students should ask when working with sources in class.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Digital Historytelling
Digital Historytelling launches innovative tools for teaching the history of Europe in the twentieth century and citizenship education. On this website you will find fascinating lesson scenarios to support lessons on the Cold War, totalitarianism …
Translated by
Website -
Reynaert De Vos: Teaching package
An age-old story about a very cunning fox. Get to know Reynaert with your class. Who is he? What did he do? Why is it still so relevant? Read the story, rhyme, make your own book cover and ponder moral dilemmas!
Translated by
Downloadable resource (7) -
Wonder Chamber of TRUTH: Teaching package
The GUM offers a new temporary exhibition: Wonder Chamber of TRUTH, an exhibition about the many ways in which people search for the truth.
This teaching package focuses exclusively on this exhibition and serves to prepare your visit and also offers …
Translated by
Downloadable resource -
Greeks, Hellas: Schedule - Storia 1
This is a scheme with a solution based on the lessons about the Greeks.
Students can fill in the schedule independently by doing research. This can be done adhv. a manual or using the internet. The schedule can help them to independently look for the …
Translated by
Downloadable resourceStudent (teacher training) -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Learning to learn: Help card
This is a help card for taking history tests and exams. Many students struggle with the school language words. The students may use this card at any time.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Discovering agriculture: practicing concepts
Assignment in which the students practice the concepts related to the discovery of agriculture.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Create Summary: Explainer Video
Students often find the amount of material to be learned very much. A good summary can then offer a solution. But how do you make a summary?
This video gives some tips that you can use as a student when making a summary.
Translated by
Video (4)Teacher -
CK-12 Foundation: Online learning materials
Study online and at your own pace with integrated visual learning materials.
Translated by
Website (3)Teacher -
Studying history: Step-by-step plan
How should you study history for a test?
Students can use this step-by-step plan in class or during individual supervision.
Translated by
Downloadable resource (3)Student (teacher training) -
Students imagining the past: A guide for teachers
Testing whether your students have really understood the subject matter, it does not always have to be by means of a written test. Knowledge can just as well be depicted and tested in a drawing, drama or creative writing assignment. Tessa de Leur …
Translated by
Downloadable resource (3)