16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Florence Nightingale, Mary Seacole and Other Healthcare Pioneers: Lesson Series
This lesson(series) is about pioneers in healthcare. Florence Nightingale is probably the most famous in Europe. However, she is not alone.
The lesson(series) is now conceived as a class discussion about evolutions in healthcare as an introduction to …
Translated by
Downloadable resource (29)Teacher -
Dealing with diversity in childcare and at school: Assignment and class discussion
Awareness of the personal frame of reference forms the basis for a diversity-sensitive basic attitude. Discover how a drawing assignment can be an eye opener.
This assignment (with possible variants) and the accompanying class discussion aim to make …
Translated by
Downloadable resource (48)Teacher -
Dealing with diversity in childcare: Class discussion
An excerpt from the TV program De wonderjaar op Eén (2021) about the question of whether toddlers make a distinction in skin color forms a good basis for entering into a discussion about dealing with diversity in childcare and at school, the …
Translated by
Downloadable resource (39)Teacher -
Guatemala: Overview
Extensive presentation about Guatemala:
- the country at a glance (geography, history, culture, society, economy, tourism);
- challenges (inequality, hunger, corruption, climate change, illiteracy, failing health care);
- discussion about health care and …
Translated by
Downloadable resource (3)