16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Art Blocks: Generatieve kunst met AI
Art Blocks is een platform voor artiesten van generatieve kunst. Ze kunnen hun kunst die gemaakt is met AI delen. Je kan in de rubriek van de collecties snuisteren en de kunst bekijken.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met filmwijsheid: Webinarreeks
Aan de slag met filmwijsheid is een webinarreeks voor leerkrachten en cultuureducatoren, die hen wegwijs wil maken in film, filmtaal en filmeducatie zodat ze deze kennis kunnen meenemen naar de klas of naar activiteiten rond film in de vrije tijd. …
Video -
Sammlungen Online: Nationale Musea in Berlijn
Website met onlinecollectie van de Nationale Musea in Berlijn. Deze nationale musea beschikken over vijftien collecties en vier instituten in Berlijn. Samen vormen ze een universeel museum dat in de loop der generaties is gegroeid om kunst- en …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Beeldende vorming Broklede: Inspiratie en voorbeeldlessen
Op deze website vind je leuke lesideeën voor beeldende vorming met inspiratie, voorbeeldlessen en werkjes van leerlingen. Een greep uit het aanbod:
- zelf een etui maken met bijpassend lettertype;
- een portret tekenen;
- een opdracht rond …
Website (4)School/onderwijs -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
What Came first?: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening moet je telkens kiezen tussen twee elementen (een persoon, een ontdekking, een mijlpaal in de kunstwereld, een gebouw, een kunstwerk ... ) om zo te bepalen welk van de twee elementen het oudste is of al het …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Visual Crosswords: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening kan je onmiddellijk aan de slag om kunstwerken op een bepaalde manier te ordenen. Het spel bestaat uit verschillende levels, die elkaar opvolgen in moeilijkheidsgraad, maar ook anders zijn qua invulling.
Zo moet …
Interactieve oefeningLeerkracht -
NPO Kennis: Educatief platform Nederlandse Publieke Omroep
Het educatieve online platform NPO Kennis van de Nederlandse Publieke Omroep geeft heldere antwoorden over actuele kwesties of zaken die aansluiten op je persoonlijke leven.
De onderstaande vragen worden o.a. beantwoord.- Hoe wordt een vaccin …
WebsiteLeerkracht -
Van jager-verzamelaar tot ontstaan van steden: Fotoboeken met tekstbegeleiding
Een overzicht van de omslag van jager-verzamelaar naar het ontstaan van steden en rijken in drie delen aan de hand van foto, film en tekst.
Een uitgebreide bibliografie van fotoalbums van de belangrijkste Europese en Turkse archeologische musea. Het …
WebsiteAndere functie -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Art in Flanders brengt het museum naar je klas!
Art in Flanders is een online platform waar je afbeeldingen in hoge resolutie vindt van duizenden kunstwerken. Je vindt er onder meer de pas gerestaureerde panelen van het Lam Gods. Deze kan je gratis downloaden om te gebruiken in je klas. Net als …
Website (5)