16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Beatbox: Workshop
Met meer dan vijftien jaar ervaring als beatboxer is lesgever Devoo Beatbox vastbesloten om jou klaar te stomen als beatboxer. In 2016 werd zijn harde werk bekroond met de titel van beste Vlaamse Beatboxer. In datzelfde jaar was hij ook te zien in …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Zangstonde
Niets zo leuk als samen zingen. Smeer je stembanden voor deze muzikale ontdekkingstocht langs de leukste (folk)meezingers.
Nascholing of activiteit -
Expeditie instrument
Er zit meer in een liedje dan je denkt, namelijk … instrumenten. Om muziek te maken zijn er instrumenten nodig. Heb jij al eens geblazen op een trombone, een klarinet of een dwarsfluit? Ook de snaarinstrumenten mogen niet ontbreken: cello, …
Nascholing of activiteit -
Megadrummerorkest
De groep ontdekt de tien basisritmes door gebruik te maken van:
- blokken,
- stokken,
- bellen,
- castagnetten,
- potten,
- pannen
- ons eigen lichaam.
Na deze zoektocht puzzelen we samen tot één groot geheel en maken we onze eigen beat. Enkele …
Nascholing of activiteit -
Rommel recyclageorkest
Een pepflesje, bierflesje, kroonkurkje, oude pollepel, bord, glas, PVC buis…We sorteren het afval en ontdekken hoe we afval kunnen hergebruiken om ons eigen muziekinstrument te knutselen. Hamer, nagels, boren, vijzen, etc. zijn onze beste …
Nascholing of activiteit -
Workshop: Bodypercussie
Tijdens een Workshop Bodypercussie maken we muziek met het instrument dat we altijd bij de hand hebben, namelijk ons eigen lichaam. We gebruiken ons lichaam als drumstel. Dat maakt deze workshop heel toegankelijk …
tot
Nascholing of activiteit