16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Chatter cards: Responsible demonstration
Students regularly see demonstrations and demonstrations on TV by citizens who draw attention to their cause. Unfortunately, things sometimes get out of hand with destruction and aggression. What should students think of this? Where are the …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, Other -
Heritage for dummies
- What is intangible heritage?
- What is the difference between cultural and immovable heritage?
- Does everyone have heritage?
- Is everything old heritage?
Find out all about it during this interactive workshop. Our employee provides more information in …
Translated by
till
Training or activityNew -
QRwordGameS: Create exercises from Google Sheets
Via this site you can easily create five different exercises from Google Sheets
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Awel: What do young people talk about with an anonymous listening line?
Press release about Awel's annual research, which identifies what is going on in children and young people based on anonymized conversation reports.
Translated by
ArticleNew -
How are you?: Goose sign
This game board can be used to talk to students.
You can play it in a group or in pairs to get the conversation started.Translated by
Downloadable resource (7)Other -
Studying grammar in a foreign language: How do you do that?
Poster to help students study grammar of a foreign language.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Studying vocabulary in a foreign language: How do you do that?
Poster to help students learn new vocabulary in a foreign language.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Fit in Methodik und Didaktik DaF: Further training week
You will learn more about the latest didactic and methodological findings from research and practice. The focus is on motivating teaching methods and attention is paid to the use of artificial intelligence in the classroom.
There is also a cultural …
Translated by
, till,
Training or activityNew -
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
French or Dutch drama: Workshop or series of lessons
Promote motivation and courage to speak
With this collaboration between THEATrAAL and Fluxus Academy, we want to help students find the necessary confidence to exchange their fear of speaking for courage to speak and thus improve their language and …Translated by
till
Training or activity -
Stress in students: Tips
As a teacher, you can help your students discover what drives them into stress mode, what their capacity is and how they can smooth out their stress peaks.
In many cases, stress can be tamed if you show mildness and dare to convey clear messages about …
Translated by
Downloadable resource -
Femke Verschueren about fear of failure
Fear of failure is a vicious creature. It takes root in more minds than you might suspect. Also in those of students who perform well. Actress and singer Femke Verschueren can speak to that. Yet she notices that it doesn't happen very often: …
Translated by
Video