16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Convert emojis to pixels
We use a lot of emojis in our messages. Did you know that you can access the emojis with keyboard shortcuts on Windows or Chromebook?
On Windows, type Windows logo key + period or on a Chromebook ctrl+search+space.
This ZIM application allows you to …
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Spacecraft AR
Explore the solar system in your own classroom with this educational app from NASA's Jet Propulsion Laboratory. Watch space explorers in augmented reality on your mobile device.
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Chrome Dino Game Design with OctoStudio and Zimjs
In this contribution you will learn how to design a running game with ZimJs code, such as the well-known Chrome Dino game with AI . In this appendix you will also find a video tutorial on how to design such a game with code blocks on a mobile …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, ICT co-ordinator -
Control a robot dog using OctoStudio
An inspiring video idea. Control a robot dog with Micro:Bit mounted using OctoStudio and MicroBlocks .
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator -
Vernier caliper: Read
This learning tool explains step by step how to read a caliper. There are also some exercises to practice reading the ruler and vernier.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Code City: Coding Lessons
Coding and computational thinking are the skills of the future. By coding, children learn to understand the digital world better. They learn to think logically, gain better spatial insight and solve problems. A good dose of creativity comes in …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Cutting template for penguin: STL file
This stl file prints a template with which images can be transferred to cardboard (preferably <2mm thickness).
If these shapes are then cut out, stacked and glued, you will (with some imagination) create a penguin in 3D.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
dailySTEM – STEM for every student, every classroom, everyday
DailySTEM is an English-language website designed to provide teachers and families with simple STEM tools. The website also offers a podcast.
Translated by
WebsiteTeacher -
Using OctoStudio to remotely control a micro:bit Maqueen robot
With this project you program the Maqueen robot using a micro:bit so that you can control it wirelessly with OctoStudio on a smartphone or tablet. Follow the learning path step by step.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Social robot: Learning path
This learning path helps you as a teacher to prepare the STEM project 'Social robot'. In this project, students design, program and build a social robot that must meet certain (self-selected) criteria. A bonus to this learning process is the …
Translated by
till
Training or activity -
Whadda: Develop your STEM and programming skills
Whadda provides the maker community with DIY electronics and equipment to bring ideas to life! Join our quest to learn more about electronics, programming, mechanics and more useful skills! Be inspired by our projects.
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Robocup Junior: Robot competition
On this website you will find information about the Robocup Junior competition. This is an annual robot competition for young people from 8 to 18 years old.
RoboCup Junior encourages the exchange of knowledge, communication and teamwork. School teams …
Translated by
AnnouncementTeacher, ICT co-ordinator