16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Britain's Got Talent: Schrijfvaardigheid
Voor deze schrijftoets noteren de leerlingen bij een clipje over een 84-jarige kandidaat uit Britain's Got Talent enkele zinnetjes bij de volgende opgaven:
- vooraf verwachting uitdrukken bij wat ze te zien zullen krijgen,
- mening geven over de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Talen leren: Lespakket van VUB Kinderuniversiteit
Met dit lespakket ontdekken leerlingen het nut van verschillende talen kennen. Deze les laat kinderen trots zijn op hun talenrijkdom. Via de app Fractio Quest leren de leerlingen spelenderwijs nieuwe talen kennen.
Tijdens het spel rekenen de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Trappen van vergelijking: Hulpkaart
Deze hulpkaart met voorbeelden helpt je leerlingen om de trappen van vergelijking correct toe te passen.
Downloadbaar lesmateriaal (8)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
My new school timetable: Schrijfopdracht
Met deze opdracht schrijven je leerlingen over een verandering naar een nieuwe school en de andere vakken die ze daar zullen volgen. Ze oefenen daarbij o.a. op:
- telling the time;
- discussing a timetable;
- to be;
- can;
- have got;
- giving an …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Step 1 Unit 2: Extra exercises - Track 1
Extra oefeningen over:
- plurals,
- indefinite articles,
- there is/there are,
- classroom vocabulary.
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht -
Wie is het: Spreek- en luistervaardigheid
Spreken en luisteren in spelvorm: met deze werkvorm luistert iedereen naar elkaar én is er toch leven in je klas. De werkvorm is gebaseerd op een mengeling tussen Wie is het? en het gezelschapsspelletje Camel Up (waarin gegokt wordt welke …
Downloadbaar lesmateriaal (90)School/onderwijs -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Could/couldn't: Simple Past
Maak oefeningen over het gebruik van could en couldn't.Interactieve oefeningLeerkracht -
All about Kevin Pearson
Maak deze oefening van Unit 2. A questionnaire.
Interactieve oefeningLeerkracht -
All about Kevin Pearson - New Breakaway 1 next
Maak de oefening van unit 2: All about Kevin Pearson.
Interactieve oefeningLeerkracht -
How well do you know the UK?
Maak de invuloefening over het Verenigd Koninkrijk.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Going to a concert: Invuloefening - Contact 1
Maak de invuloefening over de woordenschat van Contact 1, unit 10:
- music,
- gigs.
Interactieve oefeningAndere functie