16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
At the table! Eating with Muslims, Jews and Christians: Expo
For many people, religion largely determines what you can or cannot eat and how something should be prepared. But food or its abstinence also plays an important role in celebrations, traditions and rites of passage. In this exhibition, PARCUM …
Translated by
till
Training or activity -
SDGs: Application exercise
Assignment regarding the application of various SDGs.
Students choose five goals of their choice. For each goal they make a concrete plan on how they, the school and Belgium as a country can contribute to this.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Friendship: Reflection Paper
Reflect with your students about friendship and how to be a good friend.
Translated by
Downloadable resource (31)Other -
STEM spot: Planner
This planner helps you draw up a STEM project. This step-by-step plan focuses on the different phases of the learning process. More information can be found on the stemspot.be website.
Translated by
ImageOrganisation, company, NPO -
VIA, a step in the right direction: Workshops
Would you also like to contribute with your students to a better future for many young people, both here in Belgium and in our partner countries, without feeling like you have to work your butt off?
Then you've come to the right place at VIA, the …
Translated by
Announcement -
Wivine in Congo: Campaign Clip 2024
This video offers children a glimpse into the life of Wivine from Congo. Find out what her family looks like, how she spends her day, what her passions are, and what she dreams of.
Translated by
Video -
Where you are born determines your chances (not): Interactive workshop
During this interactive workshop, a VIA Don Bosco employee will come to your school to get the students to think critically in an interactive way about the question: 'Does your crib determine your further opportunities in your life?'
We challenge …
Translated by
till
Training or activity -
VR Welding: Manual for VR application
In this contribution you will find a manual for the VR application VR Welding. This app was developed as part of an InnoVET project with support from the Flemish Government.
VR Welding has two goals:
- teach instructions for the basic steps of welding, …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
Conversation snack sports and games: Method of philosophizing with children
The conversation snack is a form of game that has been around for generations. Filodroom designed a conversation snack in different themes.
The conversation starter contains philosophical questions and/or assignments to get the children actively …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Live with enough: Methodology
The Live with Enough methodology is based on Kate Raworth's donut economy. We look for ways to live a quality life, with respect for people and planet.
The collection starts with a state of affairs: what is the state of the world today?
It is …Translated by
Downloadable resource -
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material