16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Circularbuilt: Circular construction
This is the homepage for Circulair Bouw with practical guide and tools to help construction teams determine their circular ambitions.
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
STEM spot: Planner
This planner helps you draw up a STEM project. This step-by-step plan focuses on the different phases of the learning process. More information can be found on the stemspot.be website.
Translated by
ImageOrganisation, company, NPO -
Vernier caliper: Simulation
With the help of this simulation you can demonstrate measuring using a caliper in class. You can adjust the settings of your caliper via the selection menu.
Translated by
WebsiteTeacher -
3D animations of technical matters
In this English-language video channel, technical matters such as buildings, ski lifts, bridges, etc. are explained using 3D drawings and animations.
Translated by
VideoTeacher, Other -
Functions of a work of art: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about the functions of a work of art, together with more context and concrete teaching tips.
In these collections we analyze all facets of art. We distinguish relaxing, philosophical, …
Translated by
Video -
CiSTEM²: Collaboration Platform
CiSTEM² is an English-language online platform where STEM teachers from different backgrounds can collaborate on integrated STEM projects. This platform is based on the final objectives and real challenges that are interesting for the students.
Translated by
WebsiteOther function -
EDUbox Spatial awareness: Educational material
We all want to spend our lives in places where we feel good. Is that still possible, now that there is less and less open, undeveloped space in Flanders? Moreover, we are increasingly beginning to feel the consequences of the poor spatial planning …
Translated by
Downloadable resource -
Starting with innovation in technical and vocational education: Inspiration guide
Do you work in a technical or vocational school and do you have an interesting innovative idea to improve the world of education and the labor market for yourself and your students?
Would you like to pour this into a project but don't know where to …
Translated by
Downloadable resource -
Repair café: Repairman for the class
Tips for visiting a Repair Café or a professional repairer in the area with your class. Or to possibly invite a repairer to class.
During such a visit or class discussion, students discover what volunteer or professional repairers do, but also …
Translated by
Downloadable resource -
KIDS guide: The digital part of the PWO KIDS project
The KIDS guide does help to strengthen the urban citizenship of children and teenagers through urban space planning.
The KIDS guide consists of the KIDS book and a website. The book translates the idea of child-friendliness, from a …
Translated by
WebsiteTeacher -
Integrate VOICE
In this film of approximately nineteen minutes, the pedagogical guidance service of the GO! how to optimally integrate STEM in secondary education.
Questions to be answered:
- How will STEM be addressed in the curriculum after modernization?
- What is …
Translated by
VideoTeacher