16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Praktijk: Schets en evaluatie
Dit leermiddel is een werk- en zelfevaluatie dat kan ingezet worden tijdens technische praktijklessen. De leerlingen schetsen wat ze hebben uitgevoerd en hoelang ze aan de opdracht hebben gewerkt. Op het einde van een les, week of project vullen …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Veiligheidspictogrammen: Kwartetspel
Door een kwartetspel te spelen, leren je studenten over veiligheid in de praktijklessen en maken ze kennis met de pictogrammen. Tijdens het spel maken ze kennis met volgende pictogrammen:
- veiligheidshelm,
- veiligheidsschoenen,
- beschermende …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Het merk Luther: Boek
De uitgeverij Atlas Contact (Olympus) presenteert haar derde druk van Frits van der Waas uitstekende Nederlandse vertaling (eerste druk: 2016; tweede druk: 2017) van Andrew Pettegrees waardevolle Engelstalige boek Brand Luther (2015).
Het boek …
Fysiek materiaalLeerkracht -
STEM integreren
In dit filmpje van ca. negentien minuten legt de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! uit hoe je optimaal STEM integreert in het secundair onderwijs.
Vragen die worden beantwoord:
- Op welke manier komt STEM aan bod in het curriculum na de …
VideoLeerkracht -
STEMOOV: Visie op STEM
Gezien het belang van STEM in het onderwijs en de huidige transitie van de lerarenopleidingen vond Associatie Universiteit – Hogescholen Limburg (AUHL) het wenselijk om voor de lerarenopleidingen van beide partnerinstellingen te komen tot …
WebsiteAdministratief personeel -
EASE: European Association of STEAM Educators
EASE - European Association of STEAM Educators is een non-profitorganisatie met als doel het werk van alle opvoeders en leraren te helpen en te verbeteren in termen van het promoten van STEAM-vaardigheden bij kinderen, jongeren …
WebsiteLeerkracht -
Bordspel hout: Werkbundel
Dit is een project dat kan gebruikt worden in het begin van het schooljaar.
Tijdens de project maken de leerlingen het bordspel malefiz. Na het maken mogen ze het natuurlijk testen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Kerstboom in MDF: Stappenplan
Deze kerstboom maak je uit MDF van 18 mm dik. Het maken duurt een vier lesuren. Indien je de stukken op voorhand klaarmaakt kan dit een pak sneller. Dit is een klein tussenproject dat je kan maken wanneer je ziet dat je tijd en ruimte …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Beroepen in de bouw: Kruiswoordraadsel
Kruiswoordraadsel om de verschillende beroepen in de bouwsector in te oefenen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …