16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
Who's Taking Care of Me Now?: Book
This book describes a young child's feeling of fear and powerlessness. It describes the major impact that alcohol addiction and bullying behavior can have on a person and those around them.
Translated by
Tangible materialOther function -
Following Damien: The Seven Works of Mercy
On the basis of seven mobile banners and an assignment booklet, the confirmations/pupils discover how they can work on the seven works of mercy in their lives.
Translated by
Tangible material -
Damien story in the manner of Godly Play
After Don Bosco, Damiaan now also has his story in the manner of Godly Play. The Dutch edition of the Damien Story was launched in the Damien Museum on May 18, 2022.
Godly Play Flanders, with the support of Damiaan Today, the Damien project of the …
Translated by
Tangible material -
Kikkerbecool: Board game to practice social skills
Kikkerbecool is an exciting board game in which the players discuss different skills with each other:
- social skills,
- good manners,
- stand up for yourself,
- deal with bullying and teasing.
While the children cheerfully discuss all kinds of …
Translated by
Tangible material (3) -
Is that WEIRD?: Board game about mental wellbeing, disability and diversity
Mental vulnerability and limitations are themes that are not easy to discuss and can be stigmatized. The stubborn board game Is that WEIRD? helps break through these barriers. Children are stimulated by the game to engage in conversation, so that …
Translated by
Tangible material (3)