16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Burns: Internet search
In this document, students search the internet to find out which burns (first-degree, second-degree and third-degree) there are. They also find out what to do in case of a burn.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Arcade: Game Console Operation
In Arcade , students explore how game consoles work by looking at evolution and discovering how the data processing process is performed by the hardware. They are introduced to bits and bytes and do extensive research into image processing in …
Translated by
Tangible material -
BrandW8: Teaching packages on fire prevention and burns
On the website of the Antwerp Fire Department Zone you can download lesson packages for each educational level on fire prevention and burns. You can let children discover different topics with an avatar.
Translated by
Website (6) -
Nomophobia test: Addicted to your smartphone? - Explobots
Using this worksheet, students can take a nomophobia test to discover whether they are addicted to their smartphone or not.
Translated by
Downloadable resource (9) -
Ultra-processed foods and food processing: Infographic
Empty calories are foods that provide energy (calories), but little or no useful nutrients (mainly sugar and/or fat). They do fill, but do not feed. In other words: they have no added value for our body.
That is why empty calories such as soft …
Translated by
Downloadable resource -
Unhealthy food: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about unhealthy food, together with more context and concrete lesson tips. People like good food and preferably quickly. But therein lies the danger. Often the quick snacks, also the …
Translated by
Video -
Wordsearch: Covid-19
Wordsearch Covid-19.
Connecting words with their meaning. Concepts related to Covid-19 and a word search.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Sound, from decibels to tinnitus: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about sound: from decibels to tinnitus, together with more context and concrete teaching tips. Sound is all around us. Every object can produce sound at its own frequency. You will find …
Translated by
Video -
Nettiquette - Explobots
Nettiquette is a combination of the words network and etiquette. They are norms regarding behavior on the internet and everything that goes with it, such as the use of smartphone, e-mail, social media...
This document lists 31 of these standards.
Translated by
Downloadable resource (47) -
Pleasant: Technique - Explobots
In Aangenaam , students are introduced to the subject of technology, the Explobots and the five areas of experience. The project has been developed for schools that use multiple Explobots projects and as a project every other school year.
The …Translated by
Tangible material -
Collision Bots: Electricity - Explobots
In Botsbots , the students start from the need to play in our society and, through technical skills, they develop a toy robot that can be used in a board game where the different robots will collide with each other. The rules of the game are made up …
Translated by
Tangible material -
My kitchen
In My Kitchen , students view their own food footprint and check hygiene in their own kitchen. They learn to sort kitchen waste correctly, which way it takes afterwards and over the ladder of Lansink.
They are introduced to the techniques of …
Translated by
Tangible material (5)