16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Emoji's in pixels omzetten
We gebruiken heel wat emoji's in onze berichten. Wist je dat je op Windows of Chromebook met sneltoetsen toegang krijgt tot de emoji's?
Op Windows typ je Windows logotoets + punt of op een Chromebook ctrl+zoek+spatie.
Met deze ZIM-applicatie kan je …
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Spacecraft AR
Ontdek het zonnestelsel in je eigen klaslokaal met deze educatieve app van NASA's Jet Propulsion Laboratory. Bekijk ruimteverkenners in augmented reality op je mobiele apparaat.
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
dailySTEM – STEM for every student, every classroom, everyday
DailySTEM is een Engelstalige website ontworpen om leerkrachten en families te voorzien van eenvoudige STEM-tools. Daarnaast biedt de website ook een podcast aan.
WebsiteLeerkracht -
OctoStudio gebruiken om een micro:bit Maqueen-robot op afstand te besturen
Met dit project programmeer je met behulp van een micro:bit de Maqueen-robot zodat je het draadloos kan besturen met OctoStudio op een smartphone of tablet. Volg stap voor stap het leerpad.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
STEAM Learning Ecologies
STE(A)M Learning Ecologies (SLEs) is een project dat gefinancierd wordt door de EU en gericht is op het ontwikkelen van interessante leermogelijkheden voor wetenschapsonderwijs, die toegankelijk zijn voor iedereen, zowel binnen formele als …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Ames-kamer: Temple Grandin
Deze video bevat filmfragmenten uit de biopic van Temple Grandin, een autistische zoöloog. Ze wordt tijdens een lesmoment geïntrigeerd door de Ames-kamer. Deze kamer is een optische illusie waardoor zaken groter of kleiner lijken dan ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
National MagLab: Magnet academy
Magnet Academy is een gratis website over magnetisme en elektriciteit aangeboden door het National MagLab. Het leermiddel bevat een verzameling video's, simulaties en experimenten.
WebsiteLeerkracht