16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Flemish kerMOS: Environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school:
- water,
- waste prevention,
- nature,
- mobility,
- energy,
- climate
- greening.
Translated by
Tangible material -
Pond biotope study case
Your students identify aquatic plants and animals. They also investigate the water cycle and water quality.
These field study materials invite your students to do independent fieldwork:- landing nets,
- magnifiers,
- petri dish,
- spoons,
- search cards. …
Translated by
Tangible material -
Forest biotope study bag
With the field study materials in this bag you can compare two or more forest types.
Do a comparative study with your students: identify trees, shrubs and herbs, do a soil drilling, identify soil animals, investigate the management methods of the …
Translated by
Tangible material -
Where are the caterpillars: Climate game
Two great tits are desperate.
Their young cry out for caterpillars.
But those caterpillars appear to have disappeared...A frenzied murder?
A foolish kidnapping?
A terrible disease?Play the game Where are the caterpillars? and find out why. …
Translated by
Tangible material -
Fieldwork forest: Excursion or material
Fieldwork activity in which students, with or without supervision, compare the forest with an open field using a scientific working method and investigate both biotopes. During non-living research, students will work with various …
Translated by
Tangible material -
Teeth game
Informative goose game with five categories of fifteen questions each:
- the dentist,
- power supply,
- keep your mouth healthy,
- tidbits,
- do-assignments.
The game has a children's version (from 6 years) and an adult version (12+).
Translated by
Tangible material -
Fieldwork forest: Lending backpack
With the fieldwork material in these two lending backpacks, your students can carry out a biotope study. Using a scientific working method, they compare and examine the forest with an open field or dune. In this way they come to a conclusion on …
Translated by
Tangible material -
Bionics4Education: Construction kit
This learning tool with bio-inspired prototypes and supporting content encourages your students to recreate a natural system (fish, elephant, flower, chameleon or bird). Each construction kit contains the necessary components to create a bionic …
Translated by
Tangible material -
Climate issues: Suitcase Turnhout
The news increasingly talks about temperature records, melting ice caps and glaciers, drought, floods, etc. Do students know what role climate change plays in this? What does the future of our planet look like according to scientific models? Many …
Translated by
Tangible material -
Climate problem: Suitcase Zelzate
The news increasingly talks about temperature records, melting ice caps and glaciers, drought, floods, etc. Do students know what role climate change plays in this? What does the future of our planet look like according to scientific models? Many …
Translated by
Tangible material -
Climate issues: Loan case Lier
The news increasingly talks about temperature records, melting ice caps and glaciers, drought, floods, etc. Do students know what role climate change plays in this? What does the future of our planet look like according to scientific models? Many …
Translated by
Tangible material -
Tips and tricks for a healthy breakfast
What does a healthy breakfast consist of? This brochure lists the most important tips for putting together a healthy breakfast and contains a number of easy and healthy recipes.
The leaflet is concise and to the point and covers the …
Translated by
Tangible material