16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
STEM KOMPAS: Manual for STEM lessons
This manual mainly serves as a guideline and inspiration to shape activities/lessons around STEM (science, technique, engineering and mathematics). The target group of this manual are teachers, counselors and people with an interest in STEM-wise …
Translated by
Downloadable resource (74)Teacher -
The Helix: Training and education in connection with environment
Through knowledge and experience exchange, awareness raising, education, training and education, De Helix helps all Flemish people to tackle sustainability challenges. They make those challenges tangible and provide tools to help tackle them. …
Translated by
Announcement -
A thriving school vegetable garden
Many schools dream of a plot full of fresh vegetables and accompanying childlike wonder on the playground. After all, a school vegetable garden is a place for children to enjoy and to learn.
There are a few things to consider when starting up such …
Translated by
Training or activity -
Nutrition and eating behavior: Learning path
The nutrition learning track is a practical instrument that supports school teams in completing and coordinating their health education on the theme of nutrition. You can use the learning path to select and check lesson contents and teaching …
Translated by
Downloadable resource (29) -
Exploratorium: Scientific experiments
This learning resource contains tested and hands-on experiments. The tests are classified according to:
- scientific subject;
- suitable for home;
- with video.
Translated by
WebsiteTeacher