16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Working together for Congolese land: Campaign clip 2024
Congolese legislation makes it difficult for farmers to acquire and maintain land. Discover how family farmers come up with solutions by working together.
Translated by
Video -
Agricultural vehicle: #VOICEheroes
In this episode of the #STEMheroes series, your students will be introduced to the automation of agricultural vehicles. Farmers want to provide sufficient and healthy food in a safe and efficient way. To achieve their goal, they use a lot of …
Translated by
Video -
Heritage: Audiovisual material for secondary education
Do you want to get started with audiovisual material for heritage lessons? On Archive for education you will find inspiration about heritage and STEM, heritage and Dutch, heritage and citizenship, heritage and historical awareness, …
Translated by
Video -
What is short chain farming?: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find audio and video for a lesson on short chain farming. The editors of Het Archief voor Onderwijs searched for striking visual material and clipped fragments to bring this subject to the classroom. Use the collection …
Translated by
Video -
Fact of the week: Video podcast
Playlist about the Fact of the Week: current, scientific facts in the form of a video podcast. A new podcast comes online every Friday.
Translated by
VideoTeacher -
Integrate VOICE
In this film of approximately nineteen minutes, the pedagogical guidance service of the GO! how to optimally integrate STEM in secondary education.
Questions to be answered:
- How will STEM be addressed in the curriculum after modernization?
- What is …
Translated by
VideoTeacher -
Scientific heritage in the Ghent University Museum
What exactly does a scientist do? Is a researcher allowed to doubt, fail or be creative? What challenges does the scientist encounter? And what impact does research have on our society? Through this EDUbox you get to know the GUM - Ghent …
Translated by
Video -
remote sensing
English video explaining what remote sensing is.
Translated by
Video -
Earth observation and remote sensing
We use weather maps to predict whether the weather will be terrace weather next weekend and on Google we find all the information we are looking for about the climate: from photos of the Sahara to the wildfires in Australia and California. …
Translated by
Video -
Climbing frame: Climate trajectory for farmers
Farmers also want to work ecologically. But that must be economically feasible. That is why there are now projects that help farmers. Climbing frame is an example of a project that helps livestock farmers and potato growers to take good climate …
Translated by
Video -
Traditional farming in Africa: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about traditional agriculture in Africa, together with more context and concrete teaching tips. This collection shows different African populations and their traditional farming …
Translated by
Video