16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Breakdance: e-boek met instructievideo's
E-boek waarin de verschillende leerlijnen van breakdance zijn uitgewerkt. Het e-boek bevat vijf leerlijnen: toprock, go downs, footwork, freezes en powermoves. Bij elke leerlijn horen verschillende leergangen die stap voor stap worden uitgelegd in …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Rugby: Vervangtaak
Vervangtaak voor de lessen rugby. De leerlingen leren de reglementen kennen a.d.h.v. een filmpje.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Olympische Spelen 2021: Vervangtaak
Vervangtaak voor leerlingen die niet kunnen sporten tijdens de les. Ze bekijken een video en zoeken info op over de Olympische Spelen van 2021.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Basketbal: Vervangtaak
Vervangtaak i.v.m. basketbal:
- reglementen;
- techniek:
- lay-up,
- setshot,
- pivot.
De leerlingen bekijken verschillende filmpjes en beantwoorden daarna enkele vragen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Alternatieve sporten: Vervangtaak
Vervangtaak waarbij de leerlingen een filmpje bekijken i.v.m. alternatieve sporten. Daarna zoeken ze informatie op over andere alternatieve sporten en maken ze een presentatie hierover.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Sportbingo: Fotochallenge
Maak een foto bij elk van de opdrachten en vul de bingokaart aan.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Directie, ICT-coördinator -
Digitale oriëntatie: Apps en tools
Website met een overzicht van verschillende apps en tools om er met jouw leerlingen op uit te trekken. De verschillende tools worden onderverdeeld in drie categorieën:
- routeplatformen (bv. RouteYou, Google My Maps,...);
- citygames …
Website (4)Leerkracht -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software