16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Femke Verschueren over faalangst
Faalangst is een venijnig beestje. Het nestelt zich in meer hoofden dan je zou vermoeden. Ook in die van leerlingen die goed presteren. Daar kan actrice en zangeres Femke Verschueren over meespreken. Toch merkt ze dat het niet heel veel gebeurt: …
Video -
Niemand eet alleen: Inspiratiereportage
Amerikaans schoolproject; niemand eet alleen of We Dine Together.
In een Amerikaanse school werkten enkele leerlingen een project uit waarbij ze actief connectie leggen met nieuwe leerlingen tijdens de pauzes.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Toestemming bij seks: Uitlegvideo
In dit filmpje wordt op een grappige manier uitgelegd wat toestemming is. Toestemming voor seks wordt vergeleken met iemand een kopje thee geven. Dat doe je namelijk ook niet als die bewusteloos is ...
Video (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Micro-agressie: Infoclip
De kennisclip gaat over micro-agressie. Wat is micro-agressie? Van waar komt het? Wat zijn de gevolgen en wat kunnen we er aan doen wordt hier aangehaald.
Hiernaast vind je op het einde van de video ook nog een QR-code die je brengt naar twee …
Video (8)Leerkracht -
Billy: Lied over gepeste jongen
In deze muziekvideo zingt Ebe een lied over Billy die zich niet prettig voelt op school.
Video (6)Leerkracht -
Les in beelden, veilig op het internet: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over hoe je veilig op het internet surft, samen met meer context en concrete lestips.
Bekijk de collectie Les in beelden: veilig op het internet op Het Archief voor Onderwijs >
Video -
Les in beelden, seksuele intimidatie: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over seksuele intimidatie, samen met meer context en concrete lestips. In deze collectie rond seksuele intimidatie worden voorbeelden gegeven van mogelijke lesmomenten waarin audiovisueel …
Video -
Corona en waarom je misschien minder goed in je vel zit
Corona, de lockdown, niet meer naar school, niet meer je familie mogen zien. Het maakt je misschien boos, of bang, of verdrietig. Vele mensen hebben nu psychische moeilijkheden. Anderen hebben er dan weer geen last van. Hoe komt dat? We leggen het …
Video (8)Leerkracht -
Pssst: Liedje bij boek over psychische problemen
Dit lied werd gemaakt bij het boek Pssst van Brenda Froyen, het grote weetjesboek over psychische problemen voor kinderen vanaf 10 jaar.
Video (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Hoor je mij: Een lied over corona
Deze song is er eentje om jongeren een stem te geven omdat ze veel moeten missen, veel moeten hangen, wachten... Tot ze eindelijk weer kunnen doen wat je zou kunnen doen. Een hart onder de riem voor alle jongeren die het niet gemakkelijk …
Video (6)Organisatie, firma, vzw -
Samen onderweg: Het pad van de patiënt (film Damiaanactie)
Damiaanactie liet kinderen in België zien hoe moeilijk het voor sommigen kan zijn om te genezen van een ziekte. Er zijn kinderen die te ver van de dokter wonen, en anderen die bijvoorbeeld de verkeerde medicijnen meekrijgen. Bewandel samen …
Video