16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
All Latin figures of speech you need to know: an overview
Do you have to know Latin figures of speech at school? Figures of speech are often used in texts, even in Latin. Whether you read Cicero, Catullus or Virgil in your lessons, Latin figures of speech appear frequently in all these works. Just pay …
Translated by
Article -
Verbs: Models
This is an exercise on five models of regular verbs and also some irregular verbs. Students must indicate which model the verb follows. The exercise ties in with the learning material after Chapter 5.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
The use of tenses in a story - Pegasus novus 2
Exercises that students can do independently to discover the use of tenses in a story. These exercises are in line with the learning material of lesson 2.6
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
The passive indicative perfect: Learning path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path for 3.3 The passive indicative perfect after a lesson about the discovery of this form, mood and tense.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Domus: Virtual tour and exercise - Pegasus novus 1
In this exercise, the students take a virtual walk in a domus . In between, the video is paused to ask questions about the different spaces that are passed.
This exercise is in line with the culture of caput 5, but can be used separately.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Imperator Camillus et magister Faleriorum: Exercises for the reading text - Pegasus novus 1
In this exercise, the students can practice on the cases and functions. They do this on the basis of the first part of the text Imperator Camillus et magister Faleriorum from chapter 4.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
The demonstrative pronouns: Learning path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path for the subject matter of chapter 3 about the demonstrative pronouns hic, iste and ille.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Deponente Verbs: Learning Path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path on the use of the deponente verbs. The subject matter is in line with Caput 4 of the method.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
Unfinished Verbs: Overview
An overview of the verbs at the beginning of the second year: the indicative praesens, imperfectum and futurum simplex and the infinitive praesens , always in the active and passive. Below is also an overview of the translation of those forms.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Declension models of nouns and adjectives: Schema
A diagram listing all models of the nouns and adjectives of the first three classes, arranged according to the genitive.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Grammaticus Maximus: Inflection in game form
Barbarians attack Rome. But they're not just barbarians, they're grammatically savvy barbarians! You are Grammaticus Maximus, the leader of the Roman army. By sending legionnaires of the correct case, gender and number against the oncoming …
Translated by
App or softwareTeacher -
Declensions: Nouns
Explanation with an overview of the Latin declensions of the noun and adjective. Nouns and adjectives of the first, second and third class.
Translated by
VideoTeacher