16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
New on The Archive for Education: Inspiration about the sixteen key competences
How do you translate the innovation into teaching practice? The Archive for Education selected relevant films and audio fragments to work in class on the 16 key competences. For each key competence you will find this teaching material, tips and …
Translated by
Announcement -
Emoji code in ZIM
We use a lot of emojis in our messages. Did you know that you can access the emojis with keyboard shortcuts on Windows or Chromebook?
On Windows, type Windows logo key + period or on a Chromebook ctrl+search+space.
This ZIM application allows you to …
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Convert emojis to pixels
We use a lot of emojis in our messages. Did you know that you can access the emojis with keyboard shortcuts on Windows or Chromebook?
On Windows, type Windows logo key + period or on a Chromebook ctrl+search+space.
This ZIM application allows you to …
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Chrome Dino Game Design with OctoStudio and Zimjs
In this contribution you will learn how to design a running game with ZimJs code, such as the well-known Chrome Dino game with AI . In this appendix you will also find a video tutorial on how to design such a game with code blocks on a mobile …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, ICT co-ordinator -
Control a robot dog using OctoStudio
An inspiring video idea. Control a robot dog with Micro:Bit mounted using OctoStudio and MicroBlocks .
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator -
Using generative AI safely and responsibly: Toolkit for the classroom
This toolkit, developed by Microsoft, is designed for teachers who teach students aged 13 to 15. It aims to introduce generative AI in an accessible way and build awareness among young people by illustrating the risks to safety and mental …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, Other -
Create a 360° tour with Xerte: Step-by-step plan
With Xerte you can create interactive 360° tours. A 360° image forms the basis of the tour. You can link another 360° image to this, so that users can, as it were, move around the location.
You can also make each 360° image interactive …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoPedagogical counsellor -
OctoStudio: Video step-by-step plans and project ideas
With OctoStudio you can create interactive animations and games on your mobile phone or tablet. Take photos and record sounds, bring them to life with coding blocks and send them to family and friends. On the video channel you will see all kinds …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
Emailing and Email Etiquette: Course
Course on how to correctly compose and send e-mail where students must take into account the guidelines of netiquette. The most important guidelines can be found on a poster that you can hang up in the classroom.
The following objectives are covered …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, ICT co-ordinator -
Dealing with misleading information in a media-wise manner: Group task
A guideline for students to successfully complete a group assignment on misleading information. The students investigate a form of disinformation in groups.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator