16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Rédiger une carte postale classique: Schrijfopdracht
Vul een postkaart in vanuit een buitenlandse verblijfplaats naar een geadresseerde in Frankrijk volgens de bijgevoegde richtlijnen en print vervolgens je resultaat af in een pdf.-document.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Découvrir et compléter une carte postale : Stappenplan en oefeningen
Sleep de woorden en zinnen naar de juiste plaats op de postkaart en leer zo ook zelf een postkaart opstellen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Octostudio: Codeer-app
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Leerlingen maken foto's, nemen geluiden op en breng ze tot leven met codeerblokken. Het resultaat sturen ze achteraf naar leerlingen, vrienden …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Carnaval: Leesvaardigheid
Eerst lees je een informatietekst (voor) over het thema carnaval. Bespreek dan samen met jouw studenten/cursisten wat er concreet in de tekst staat.
Laat hen vervolgens de verwerking invullen. Dat kan zelfstandig of klassikaal, die keuze maak je …
Downloadbaar lesmateriaal (68)Leerkracht -
Faire des courses: Flipbook
Flipbook rond het thema boodschappen doen. Bevat onder andere een video en audio met eenvoudige zinnen die de interactie tussen koper en verkoper illustreren.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Tussendoortjes
In dit document vind je heel wat ideetjes voor tussendoortjes.
Downloadbaar lesmateriaal (84)Leerkracht -
Toki Pona: Een andere taal
In dit artikel wordt de kunsttaal Toki Pona kort toegelicht. Het is een taal met een minimaal aantal regels en woorden.
ArtikelAndere functie -
Aanlooplessen aan meertalige kinderen
Bij afstandsleren is het belangrijk rekening te houden met de talige achtergrond van de kinderen. Ook meertalige kinderen moeten maximaal kunnen profiteren van de aanlooplessen die georganiseerd worden.
In deze fiche vind je aanwijzingen over hoe je …
Artikel (4)