16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
This is how you respond to extreme statements in class
In every classroom a provocative statement comes up every now and then. The right to freedom of expression is not above the principle of equality and non-discrimination. In this article you can read how you can respond appropriately.
Translated by
Article -
Keep a mouth mask
Article from Radio 2 in which tips are given on how to store a mouth mask when you are not wearing it (e.g. during play time).
Translated by
Article (6)Teacher -
VokaPaper September 2020: EdTech, game changer for education?
Educational technology (EdTech) will inevitably be a game changer for education.
Today there is hardly a single school that does not have a learning management system,
smartboards or digital communication tools. And the technological possibilities …Translated by
Article -
Film and image in distance learning
Do you want to offer your students something other than Netflix and show them what the alternatives are? Do you want to make them adept in the laws of film and imagery? View the offer.
Translated by
Article -
Theater with vulnerable young people. Mr. Perceval, why are you doing that?
Stefan Perceval on the importance of cultural education and talent development in children and young people. As a teacher, dare to look behind the wall.
Translated by
Article -
Anti-bullying for a year
As a school, it is best to work out a strong plan to prevent and tackle bullying. Here you will find tips that make it clear that such a plan does not have to be very complicated. You just have to get on with it. Moreover, you can reap the …
Translated by
Article (3)