16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Flemish kerMOS: Fun environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school: water, waste prevention, nature, mobility, energy, climate and greening.
The participants complete these modules. The more agile they are, the more points they …
Translated by
Tangible material -
Energy backpack
Are there energy guzzlers at your school? Let your students go on a scavenger hunt to investigate the standby consumption, lighting or heating in the classroom. Your students can use the measuring instruments in the backpack to examine the …
Translated by
Tangible material -
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
Better with conflict. Restorative work at school.
Wherever people live together, small and larger conflicts occur. School is no exception. This in itself does not have to be a problem. However, there is something wrong with the way we approach conflicts. We react frantically, sweep them under the …
Translated by
Tangible material -
The reading calendar of Everyone Reads
With this reading calendar, your next school year will be a reading party. From September to August you will find all important literary dates and reading promotion campaigns and book tips at theme days for different ages up to 18 years. An ideal …
Translated by
Tangible material -
Drinks case with sugar play
The drinks case consists of a script and the sugar game. The purpose of
the game is to increase the knowledge and skills to become more aware
choosing healthy drinks. The students check how much sugar is in the drinks.Translated by
Tangible material -
Teeth game
Informative goose game with five categories of fifteen questions each:
- the dentist,
- power supply,
- keep your mouth healthy,
- tidbits,
- do-assignments.
The game has a children's version (from 6 years) and an adult version (12+).
Translated by
Tangible material -
Wood chips
These wood sheets give you various information about the wood type:
- origin,
- usage,
- sustainability,
- mechanical and physical properties,
- identification features.
You can also order these posters for your class.
Translated by
Tangible material -
Cuisine Mundial: Cookbook for those learning Dutch
A cookbook in simple Dutch. Whoever learns Dutch is helped with photos of all ingredients and supplies and an extra glossary.
Translated by
Tangible material (4) -
Sffrds!: Climate Change Self-Help
Sffrds! is the title of a booklet about climate change. It is also the basis for our lessons on climate change and related topics, from distinguishing fake news to the circular economy.
This publication explains in simple language the connection …
Translated by
Tangible material -
The School Motivation Puzzle: A conversation tool for working with young people
Every young person sometimes goes through a difficult period in which school life does not run smoothly. Often they themselves do not find the words to indicate why things go wrong. “I don't know”, is the standard answer that …
Translated by
Tangible material -
Try our STEM and educational robotics kits for free
As a teacher, you will receive a free trial period for our STEM and educational robotics kits for two weeks.
Visit our website for more information.
Translated by
Tangible material