16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Frans of Nederlands drama: Workshop of lessenreeks
Motivatie en spreekdurf bevorderen
Met deze samenwerking tussen THEATrAAL en Fluxusacademie, willen we leerlingen helpen met het vinden van het nodige vertrouwen om hun spreekangst in te ruilen voor spreekdurf en zo al doende hun taal en expressie te …tot
Nascholing of activiteit -
Ontmoetingsdag 2024: Handelingsgericht samenwerken voor en door onderwijsprofessionals
Wil je als onderwijsprofessional meer te weten komen over diversiteit in de schoolcultuur en andere onderwijsthema’s?
Schrijf je in voor de ontmoetingsdag van TOPunt Gent in samenwerking met Universiteit Antwerpen.
Verruim er je blik en je …Nascholing of activiteit -
Bataljong: 365 dagen buiten spelen
Met de buitenspeeldag vestig je als gemeente de aandacht op het belang van buiten spelen in je eigen buurt. Elke dag buiten spelen maak je mogelijk dankzij een positief speelklimaat en een doordachte aanpak van publieke ruimte en …
WebsiteLeerkracht -
GRIP: Online zelfhulpaanbod van De DrugLijn met tool
Deze online tool op de website van De Druglijn is bedoeld voor kinderen (koap) van mensen met een afhankelijkheidsprobleem.
De oefeningen in deze tool helpen om even stil te staan bij de impact van het gebruik op het eigen leven. Er wordt ingegaan op …
Interactieve oefening -
Young Plato: Educatief pakket rond filosofie
Dit is een educatief pakket van Blue Bird Docs naar aanleiding van de documentaire Young Plato van Neasa Ní Chianáin en Declan McGrath.
De film illustreert op unieke wijze dat het haalbaar is om met jonge kinderen te filosoferen en hun …
Downloadbaar lesmateriaal -
Praten over alcohol, drugs en gamen: Inspiratiebox voor jeugdhulpverleners
Deze inspiratiebox ondersteunt jeugdhulpverleners (Bijzondere jeugdzorg, CLB, JAC) die met jongeren willen praten over alcohol, drugs of gamen. Je vindt er tal van gespreksmethodieken, zowel om het gebruik of het gamen bespreekbaar te maken en in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leidraad voor ontwikkelen van versnellingsbeleid in het secundair onderwijs
Vanaf 1 september 2022 hebben Vlaamse scholen meer mogelijkheden om leerlingen in het secundair onderwijs te versnellen. Dit roept vragen op over richtlijnen en afspraken.
Jaarversnelling vormt een van de vele vormen van versnelling en is wellicht de …
Downloadbaar lesmateriaal -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Schoolweigering. Als schoollopen niet meer lukt
'Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: ‘Ik kan niet naar school, het gaat niet.’ '
Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan …
Fysiek materiaal -
Bewegen en minder zitten: Leerlijn
Dit praktisch hulpmiddel helpt het hele schoolteam om lesinhouden en educatieve materialen te kiezen en om onderling af te stemmen welke lessen rond bewegen en minder zitten in welke vakken/leergebieden of welk leerjaar aan bod kunnen komen. Een …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Richtlijnen voor Vlaamse scholen over schoolmaaltijden: Gids
Handleiding die verschillende strategieën aanreikt om op een gezonde manier schoolmaaltijden aan te bieden.
Artikel -
Voeding en eetgedrag: Leerlijn
De leerlijn voeding is een praktisch instrument dat schoolteams ondersteunt bij het invullen en afstemmen van hun gezondheidseducatie rond het thema voeding. Je kan de leerlijn gebruiken om lesinhouden en lesmateriaal te selecteren en te …
Downloadbaar lesmateriaal (29)