16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
Made in Bangladesh: Verwerkingsopdracht
Deze bijdrage bevat een verwerkingsopdracht bij een reportage van Koppen over overconsumptie. De video is terug te vinden op Het Archief voor Onderwijs (zie link in bestand).
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pro-Productief
Pro-Productief is een educatief spel waarbij je leert hoe belangrijk het is om te investeren in een efficiënte productieomgeving. Door de juiste keuzes te maken verhoog je niet enkel je winst maar zorg je ook voor een betere samenwerking …
Interactieve oefeningAnder -
Zwammen: Cursus
Deze cursus over zwammen laat je leerlingen kennismaken met het toepassingen, levenscyclus en de opbouw van zwammen. Naast een theoretische uitleg omvat dit leermiddel ook twee leerlingproeven, waarbij je studenten sporenafdrukken maken en de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Duurzaamheid: Luisteropdracht
Luisteropdracht over duurzaamheid a.d.h.v. een fragment van KLAAR.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Pmd sorteren: Quiz - Lift 4
Korte herhaling van enkele sorteerregels voor de blauwe pmd-zak.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Veiligheidsaanduidingen in het magazijn: Quiz - Lift 4
Met deze Kahoot!-quiz worden enkele gevarenpictogrammen die werden behandeld in Thema 5 overlopen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Behandelingsetiketten op verpakkingen: Quiz - Lift 4
Met deze quiz kan je de behandelingsetiketten op verpakkingen in een magazijn herhalen.
Hoort bij de leerstof van Thema 5.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leren voor morgen: Inspiratie voor het onderwijs van nu
Coöperatie Leren voor Morgen bestaat uit een groep samenwerkende Nederlandse organisaties. Als netwerk zetten ze zich in voor leren voor duurzame ontwikkeling. Hun doel is om duurzaamheid in het DNA van het onderwijs te verankeren. Dit doen …
WebsiteLeerkracht -
Biodiversiteit: Opdracht
De leerlingen bekijken zelfstandig verschillende fragmenten over biodiversiteit en noteren een antwoord bij de bijhorende vragen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Go goals: SDG bordspel
Het spel is bedoeld om kinderen en jongeren over de hele wereld op eenvoudige en kindvriendelijke manier te informeren over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht