16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
How to deal with translation sites?
A lesson developed around the pitfalls of translation sites, with a focus on translations from French to Dutch. This lesson makes students reflect on shortcomings, but also on the opportunities of well-known translation sites such as DeepL, …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Kagan: Cooperative learning
Video about the 'why' of using CLS (cooperative learning strategies).
Translated by
Video (3)Teacher, Learning mentor -
Spline: Design and collaborate in 3D
Kids can now create and animate their 3D designs online!
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
EU Project initiative is still looking for a few partner schools
The envisaged project aims to contribute to the use of data-based approaches and artificial intelligence (AI)-driven applications in language teaching in secondary education to support (foreign) language pedagogies in response to changing …
Translated by
Announcement -
Present simple: Exercises
With these exercises your students will get started with the present simple. The following topics are covered:
- affirmative sentences;
- negative sentences;
- inverted questions;
- question become questions.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher, Other -
The Differentiator: Come up with a good research question
This differentiator is a useful tool to come up with good research questions within each order of Bloom's Taxonomy.
The tool is useful to support cognitively strong students who are completing a broadening assignment and students in the third grade in …
Translated by
WebsiteLearning mentor, Other -
Visible Learning: John Hatties theory
Website with background information on John Hattie's meta-studies on visible learning and the impact teachers can have on student learning.
Translated by
WebsiteTeacher -
CK-12 Foundation: Online learning materials
Study online and at your own pace with integrated visual learning materials.
Translated by
Website (3)Teacher -
e-Comments: Feedback in Google Docs
e-Comments is an extension for Google Chrome that allows you to integrate feedback into a Google document. The following options for feedback are possible:
- text, own creation and/or standard formulation;
- audio;
- video.
Translated by
App or softwareTeacher -
The wonder of science
Platform with a range of tools for STEM-oriented inquiry learning.
Under the Resources tab you will find concrete teaching materials to facilitate the principles of crosscutting concepts and Science and Engineering Practices .
Translated by
WebsiteTeacher -
Sketchnoting: Drawing with mind maps and visuals
Sketchnoting helps students to remember better. Sketchnoting , also called visual notetaking , is the creative and graphical process by which an individual can record their thoughts using illustrations, symbols, structures and texts.
In this …
Translated by
VideoTeacher, Administrative staff, …