16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Kijken en luisteren door de vensters van de Canon van Vlaanderen
In de Canon van Vlaanderen vind je inspiratie en materiaal om specifieke topics aan te snijden. Wil je daar nog een extra laagje beeld en geluid aan toevoegen, bekijk dan de audiovisuele collecties en opdrachten op Het Archief voor Onderwijs. Daar …
Artikel -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Geobronnen: Twitter
Twitteraccount van Geobronnen, waarin actuele gebeurtenissen in de kijker worden geplaatst.
Bron: Geobronnen : Lesmateriaal door Bart Van Bossuyt
ArtikelLeerkracht -
Internationaal samenwerken
Werken rond duurzaamheidsthema’s wordt eens zo interessant als je over het muurtje heen kijkt. Internationaal samenwerken biedt heel wat leerkansen en kan op vele manieren.
Artikel -
Biodiversiteit
Wil je met je school werken rond het thema biodiversiteit? Dat is altijd een goed idee, want onze wilde planten en dieren kunnen jullie hulp gebruiken.
Zelf ondersteuning nodig? Contacteer je provinciale MOS-begeleider.
Artikel -
Duurzame voeding
Wil je met je school werken rond het thema duurzame voeding? Neem contact op met je provinciale MOS-begeleider. Hij of zij werkt samen met jou graag een begeleiding op maat van de school uit.
Ga je liever zelf aan de slag? Op deze webpagina …
Artikel -
Buiten leren
Buiten leren is levensecht leren van, over en in de natuur en de omgeving. Dat doe je door samen te onderzoeken, te ervaren, te observeren en te doen. Of je school nu groot of klein is, gelegen in de stad of meer op het platteland, buiten leren …
Artikel -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Toon leerlingen de structuur van je leerstof, doe de structuurcross
Met een structuurcross verplicht je leerlingen op een motiverende manier om aan het begin van een nieuw hoofdstuk te kijken naar de opbouw van het lesmateriaal.
Artikel