16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Europees burgerinitiatief: Educatieve toolkit
De educatieve toolkit van het Europees Burgerinitiatief (EBI) heeft tot doel leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen die zij nodig hebben als actieve en betrokken EU-burgers. De toolkit is gericht op het Europees burgerinitiatief. Na …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Travle: Aardrijkskundige kennis
Travle is een interactief spel waarbij je twee landen op een kaart krijgt of twee provinciën. Het is jouw taak om van de ene naar de andere te gaan. Dit doe je door de naam van een land of provincie in te typen en toe te voegen aan de kaart, …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Seterra Geography: Blinde kaart oefeningen
Met de oefeningen op deze website kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Alle Latijnse stijlfiguren die je moet kennen: een overzicht
Moet je op school Latijnse stijlfiguren kennen? In teksten worden vaak stijlfiguren gebruikt, ook in het Latijn. Of je nu Cicero, Catullus of Vergilius leest tijdens je lessen, in al deze werken komen Latijnse stijlfiguren veelvuldig voor. Let er …
Artikel -
Werkwoorden: Modellen
Dit is een oefening op vijf modellen van regelmatige werkwoorden en ook enkele onregelmatige werkwoorden. De leerlingen moeten aangeven welk model het werkwoord volgt. De oefening sluit aan bij de leerstof na caput 5.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Het gebruik van de tijden in een verhaal - Pegasus novus 2
Oefeningen die leerlingen zelfstandig kunnen maken om het gebruik van tijden in een verhaal zelf te ontdekken. Deze oefeningen sluiten aan bij de leerstof van les 2.6
Interactieve oefeningLeerkracht -
De passieve indicatief perfectum: Leerpad - Pegasus novus 2
Gedifferentieerd leerpad bij 3.3 De passieve indicatief perfectum na een les over de ontdekking van deze vorm, wijs en tijd.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Domus: Virtuele rondleiding en oefening - Pegasus novus 1
In deze oefening gaan de leerlingen virtueel op wandel in een domus. Tussendoor wordt het filmpje gepauzeerd om vragen te stellen over de verschillende ruimtes die gepasseerd worden.
Deze oefening sluit aan bij de cultuur van caput 5, maar kan los …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Imperator Camillus et magister Faleriorum: Oefeningen bij de leestekst - Pegasus novus 1
In deze oefening kunnen de leerlingen oefenen op de naamvallen en functies. Ze doen dit op basis van het eerste deel van de tekst Imperator Camillus et magister Faleriorum uit caput 4.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
De aanwijzende voornaamwoorden: Leerpad - Pegasus novus 2
Gedifferentieerd leerpad bij de leerstof van caput 3 over de aanwijzende voornaamwoorden hic, iste en ille.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Deponente werkwoorden: Leerpad - Pegasus novus 2
Gedifferentieerd leerpad over het gebruik van de deponente werkwoorden. De leerstof sluit aan bij Caput 4 van de methode.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Onvoltooide werkwoorden: Overzicht
Een overzicht van de werkwoorden aan het begin van het tweede jaar: de indicatief praesens, imperfectum en futurum simplex en de infinitief praesens, telkens in het actief en passief. Daaronder ook een overzicht van de vertaling van die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht