16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Control a robot dog using OctoStudio
An inspiring video idea. Control a robot dog with Micro:Bit mounted using OctoStudio and MicroBlocks .
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator -
OctoStudio: Video step-by-step plans and project ideas
With OctoStudio you can create interactive animations and games on your mobile phone or tablet. Take photos and record sounds, bring them to life with coding blocks and send them to family and friends. On the video channel you will see all kinds …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Making automaton with micro:bit: Video
With the micro:bit you can let your students make interesting things in a fun and easy way, ranging from robots to musical instruments. In this video, Pauline Maas introduces the micro:bit and shows with a few practical examples how teachers can …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Open Roberta Lab: Video List
Playlist on YouTube about working with Open Roberta Lab. With this programming environment, students learn to program robots. Open Roberta Lab uses graphical programming so that beginners can easily learn to code. They use different programming …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Tinkercad Circuits: Explanatory Videos
English video list on how to use Tinkercad Circuits. Tinkercad is an online 3D modeling program for 3D design, electronics and coding. You can also use Tinkercad to draw electrical circuits. For example, you have students perform a simulation …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Creating sprites in ZIM Kids: ZIMjs
Here we'll show you how kids can access Sprite animations in JavaScript as they transition to programming. We code in the ZIM Kids editor called Slate.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Ames Room: Temple Grandin
This video contains film fragments from the biopic of Temple Grandin, an autistic zoologist. She is intrigued by the Ames room during a teaching moment. This room is an optical illusion that makes things appear larger or smaller than they actually …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Yondr: Virtual reality
Is technology a hype, or do you have to go along with it? We can no longer do without our smartphone. The evolution of new technologies, spatial computing , augmented reality,...
Watch the evolution of virtual reality. Yondr, our Belgian …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
An educator's perspective on AI in the arts
Is AI taking away the artist's job or is it just enriching the job by generating greater creativity? This video captures an educator's perspective on AI in art summary with a conclusion to discussion.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Controlling Micro:bit with MicroBlocks
Short video on how to use MicroBlocks.fun for the first time to program the micro:bit. You will see, among other things, how to:
- adapt the language;
- controls the LEDs to program a smiley, for example;
- programs the game of sheet-rock-paper on the …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Programming with ZIM: Recording workshop
In this video Karel Rosseel talks about coding with ZIM. ZIM is a general purpose Canvas Framework with JavaScript that allows anyone from beginners to professionals to learn to code.
This is the recording of a workshop during the European conference …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is an online event aiming to celebrate digital creativity and coding in the classroom.
This online event brought together education experts from different fields and offered discussions on the past, present and future of …
Translated by
Video