16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Will or won't: Drill exercise
Mondelinge driloefening waarbij leerlingen het verschil oefenen tussen will (affirmative) en won't (negative).
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessive adjectives or pronouns: Exercise
Leerlingen gaan de zinnen vervolledigen met een possessive adjective of een possessive pronoun en oefenen zo deze leerstof in.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessives
Een mondelinge oefening die klassikaal ook als driloefening gebruikt kan worden en waarbij leerlingen de possessive adjectives and pronouns kunnen inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Brainstorm WIPASOFT: Oefensite
Oefensite met oefeningen ondersteund door visual learning voor verschillende algemene vakken.
WebsiteAndere functie -
Grammaticaal compendium: Overzichtsbundel - New Headway Pre-Intermediate
Bundel met een grammaticaal overzicht van verschillende werkwoordtijden. De grammatica wordt geïllustreerd met voorbeeldzinnen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Andere functie -
CiSTEM²: Samenwerkingsplatform
CiSTEM² is een Engelstalig online platform waarop STEM-leerkrachten met verschillende achtergronden samen kunnen werken aan geïntegreerde STEM-projecten. Dit platform vertrekt vanuit de eindtermen en een reële uitdagingen, die …
WebsiteAndere functie -
Teaching Immigration in European Schools
Een reeks van innovatieve lesmodules die wetenschappelijke kennis over migratie naar het klaslokaal brengt:
- ontheemding en asiel;
- migratietrends;
- migratiebeleid;
- ethische en raciale discriminatie;
- ...
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Voorwaardelijke instructies met kaarten: Unplugged programmeren
Na het introduceren van conditionals, if-statements en lussen, kan de hele klas samen of in groepjes aan de slag met deze speelkaartenopdracht. Dat doen ze met behulp van een vooraf geschreven programma in een neppe computertaal of gewoon in …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Eindproject: Leren programmeren en coderen
Als je alle vorige leerpaden hebt gevolgd, kan je hier aan de slag voor het maken van een eindproject.
Je leert het proces van het ontwerpen, ontwikkelen en presenteren van nieuwe projecten kennen.
Eerst bestudeer je enkele …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
De teller lus: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het gebruik van for loops, de teller lus.
Je leert in de eerste les een oplopende variabele gebruiken om meer gecompliceerde codepuzzels op te lossen.
In de tweede les oefen je de teller lus te gebruiken. Je probeert de …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Variabelen: Leren programmeren en coderen
Dit leerpad focust op het gebruik van variabelen.
In de eerste les oefen je variabelen in Sprite Lab.
Je verkent in de tweede les repetitieve designs met behulp van variabelen. Je ontdekt hoe de variabelen code gemakkelijker te schrijven en …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw