16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Verbuigingen: Naamwoorden
Uitleg met een overzicht van de Latijnse verbuigingen van het zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord. Substantieven en adjectieven van de eerste, tweede en derde klasse.
VideoLeerkracht -
Latijnse stamtijden: Uitlegvideo
Uitlegvideo stamtijden Latijn.
Wat zijn stamtijden? Waarom moeten we die zo goed kennen?
Waaruit bestaan ze? Hoe kun je ze gemakkelijk leren?Video (3)Leerkracht -
Bijzin van toegeving: Uitlegvideo
Uitlegvideo Latijn over de syntaxis van de samengestelde zin, nl. de bijwoordelijke bijzin van toegeving met voorbeeldzinnen.
VideoLeerkracht -
Uitspraak van het Latijn
Lesvideo over de uitspraak van de Latijnse klinkers, medeklinkers en tweeklanken. De verschillen worden voldoende ingeoefend!
VideoLeerkracht -
Verbuiging substantieven: Zingend leren
Catchy melodie bij de verbuiging van de substantieven.
Bron: Verbuigingen Latijnse werkwoorden : Leren door te zingen door Aurora Van Bel
Video (3)Leerkracht -
Werkwoord fieri: Uitlegvideo
In dit filmpje krijg je uitleg over het onregelmatige werkwoord fieri. De bedoeling is dat de leerlingen zo zelfstandig de leerstof doornemen, volgens de flipped classroom.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Werkwoord ire in de indicatief praesens - Pegasus novus 1
In dit filmpje krijg je uitleg over de indicatief praesens van het onregelmatige werkwoord ire. De bedoeling is dat de leerlingen dit stuk leerstof zo zelfstandig kunnen doornemen via flipped classroom.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator