16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Femke Verschueren about fear of failure
Fear of failure is a vicious creature. It takes root in more minds than you might suspect. Also in those of students who perform well. Actress and singer Femke Verschueren can speak to that. Yet she notices that it doesn't happen very often: …
Translated by
Video -
Sewage treatment plant summary
In this last video of the five-part series on water purification, you will learn how the purification process works based on a summary of the four previous videos.
Translated by
Video -
Final settlement of the water purification process
In this fourth video of the five-part series on water purification you will find out how the final settling of the water purification process works.
Translated by
Video -
Biological purification
In this third video of the five-part series on water purification you will learn how the biological purification of the water purification process works.
Translated by
Video -
Mechanical purification
In this second video of the five-part series on water purification you will learn how the mechanical purification of the water purification process works.
Translated by
Video -
Introduction to Aquafin
This is the first video in the five-part series on water purification. In this excerpt you will be introduced to Aquafin and find out what the company does.
Translated by
Video -
Construction of remarkable lines: Explanation video - Level 1
The construction of the curious lines in a triangle are explained in the video.
Translated by
VideoTeacher -
Construction of triangles: Explanation video - Level 1
The construction of triangles is taught starting from given sides and / or corners of the triangle.
Translated by
Video (3)Teacher -
Welcome to Vuilstede: Waste Management
This short video clip serves as an introduction to the theme Sorting in Netstede , for a lesson about waste sorting and recycling. This video shows the bad example. The intention is to stimulate a discussion among the students.
Translated by
Video (3)Teacher