16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Thinking historically
The volumes in this new series, aimed at history teachers and historians, are written in an accessible way and delve into crucial aspects of historical thinking.
The ultimate goal of history education is to promote young people's historical thinking. …
Translated by
Tangible material -
I'll Stay Standing: Board game about new authority
The board game 'k Stay Stand' is an educational tool that was created with the aim of familiarizing young people, parents, teachers and care providers with the principles of new authority. This approach emphasizes an innovative attitude …
Translated by
Tangible materialOther function -
The Wase Archeology Case
The Wase Archeology Case contains archaeological finds (or ensembles) from the Stone Age to the Middle Ages. These finds are connected to excavations in the Waasland and provide students with insights into politics, religion, economics and social …
Translated by
Tangible material -
Repair Escape Game
With the Repair Escape Game, participants are introduced to the circular economy in a playful way. By solving puzzles, analyzing error codes, using the right tools and thinking logically and out-of-the-box, participants can repair a broken speaker.
Translated by
Tangible material -
Crazy about myself junior: Conversation methodology
Conversation methodology with questions and dilemmas to start the conversation about mental health in children and young people in an accessible way.
Did you know that talking can really help? When we share what is going on in our hearts and minds, we …
Translated by
Tangible material -
Flemish kerMOS: Fun environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school: water, waste prevention, nature, mobility, energy, climate and greening.
The participants complete these modules. The more agile they are, the more points they …
Translated by
Tangible material -
Finfun games: Game booklet
Game book about safe online payments and banking where you can test your knowledge.
Translated by
Tangible material -
Flemish kerMOS: Environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school:
- water,
- waste prevention,
- nature,
- mobility,
- energy,
- climate
- greening.
Translated by
Tangible material -
Pond biotope study case
Your students identify aquatic plants and animals. They also investigate the water cycle and water quality.
These field study materials invite your students to do independent fieldwork:- landing nets,
- magnifiers,
- petri dish,
- spoons,
- search cards. …
Translated by
Tangible material -
Energy backpack
Are there energy guzzlers at your school? Let your students go on a scavenger hunt to investigate the standby consumption, lighting or heating in the classroom. Your students can use the measuring instruments in the backpack to examine the …
Translated by
Tangible material -
Forest biotope study bag
With the field study materials in this bag you can compare two or more forest types.
Do a comparative study with your students: identify trees, shrubs and herbs, do a soil drilling, identify soil animals, investigate the management methods of the …
Translated by
Tangible material -
GrooMix: Educational game
This educational game aims to make children and young people aware of and resilient to phenomena such as online grooming. The game focuses on the (potential) victim perspective: how can you, as a young person, protect yourself against grooming, …
Translated by
Tangible material (3)