16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
VR-KUUB: VR game communication skills
VR-KUUB is a cross-curricular VR game that trains students' communication skills. A student sits in the virtual environment and is given assignments that cannot be solved alone. With good communication, fellow students can help. Through the CMS …
Translated by
App or software -
Automatus: The app that automates calculations
Automate the basic operations in a playful way. In Automatus, your students must work together to conquer the different lands.
A custom target time allows a student to capture a tile from the land. Every student, fast or slower, can contribute the …
Translated by
App or software -
Tracks: Adaptive English teaching method for secondary education
Tracks is an adaptive English method for the 1st, 2nd and 3rd grade of secondary education. With this blended learning teaching method, students practice independently online at their own level and put what they have learned into practice in the …
Translated by
App or software -
Free English Essentials: Practicing Reading and Listening Skills A1-B2
On this site, pupils can practice their reading and listening skills according to the language levels of the European Framework of Reference (A1, A2, B1, B2). The practice program contains authentic English for secondary education. Short videos …
Translated by
App or software -
Blockly4Arduino: Programming Tool
This website is ideal for non-programmers to be able to work with an Arduino. You program your microcontroller using blocks.
Translated by
App or software -
Before The Show: Theatrical Play
With Voor De Show, you as a teacher provide a stimulating moment to your students to enthuse and prepare them for the school performance that they will soon attend in the cultural center. The game is ready-made.
Due to the digital format, the virtual …
Translated by
App or software -
BetterGeo Edu: Learning Geology with Minecraft
BetterGeo is the result of the collaboration of several European universities, supported by EIT Raw Materials, in which teaching materials were developed based on Minecraft.
The focus is on raising awareness of resource extraction and the various …
Translated by
App or software -
The Belgian emergency money: Online tool
Through this online tool, the Museum of the National Bank of Belgium exhibits its extensive collection of emergency money. This money was spent by more than 600 Belgian municipalities and charities during WWI.
The tool is an ideal way to bring the …
Translated by
App or software -
Silver: Serious game mental well-being
Silver is a scientifically based, mobile serious game. This is a game that teaches new serious things in a playful way. Silver focuses on strengthening mental resilience in young people.
Silver is suitable for a playful approach to lessons that …
Translated by
App or software -
SDGs@school
In September 2015, 17 Sustainable Development Goals (SDGs) for 2030 were drawn up by all 193 member states of the United Nations.
Enough for always and everyone
The objectives are aimed at a real turnaround of our economic and social model. They set us …
Translated by
App or software -
Kunstklappers: ErfgoedApp
Via the ErfgoedApp app you can visit the Yper Museum with the QR code.
Translated by
App or software -
StudyGo: Overhearing program
With this app you can practice vocabulary in different languages.
Translated by
App or software