Inspirerende tips voor kleuteronderwijzers
Met je kinderen spelletjes spelen in de kleuterklas, buiten in de open lucht of op een andere locatie op school of in de buurt. Natuurlijk kan dat. Het is een kwestie van goed nadenken over wat haalbaar is voor jouw klas. Je hoort wel vaker dat onze kleuters te weinig bewegen. Gooi die armpjes en beentjes in de lucht. Wie weet is een dansje wel op zijn plaats! Al is er natuurlijk niks mis met creatieve knutselopdrachten.
Haalbare ideeën voor in de kleuterklas
Ontdek hieronder het gedeelde aanbod op KlasCement met inspirerende tips voor kleuteronderwijzers: van uitdagende opdrachten tot rustmomenten, van spelletjes tot werkblaadjes, van origineel tot herkenbaar en vertrouwd … Allemaal haalbare ideeën die 100% kleuterproof zijn.
-
Zelf mogen kiezen, over inspraak en zelfbeschikking in de kleuterklas: Kleutergewijs
Dit artikel van de blog Kleutergewijs gaat over keuzemogelijkheden in de kleuterklas:
- waarom zijn keuzemogelijkheden belangrijk tijdens dagelijkse routines?
- hoe bevorder je keuzemogelijkheden?
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wiskundige vragen bij het voorlezen van prentenboeken: Kleutergewijs
We kennen allemaal mooie en aansprekende prentenboeken voor jonge kinderen en lezen deze graag voor. En dat doen we niet zomaar: naast het plezier van het samen lezen en het introduceren van bepaalde thema’s, werken we aan de hand van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Arabische getallen in de kleuterklas: Kleutergewijs
Volgens de ontwikkelingsdoelen voor wiskundige initiatie moeten onze Vlaamse kleuters nog geen Arabische getallen kunnen lezen, laat staan schrijven. De praktijk toont gelukkig een ander beeld. In bijna alle Vlaamse kleuterklassen komen Arabische …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zes tips voor het tellen: Kleutergewijs
In dit artikel van Kleutergewijs vind je enkele tips om het tellen van voorwerpen te begeleiden.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Subiteren, zien hoeveel er zijn zonder te tellen: Kleutergewijs
Subiteren is de kunst om bij een hoeveelheid onmiddellijk – zeg maar ‘subiet’ – te zien hoeveel er zijn, zonder te tellen. In de kleuterklas tellen we dat het een lieve lust is. Er is niks mis met tellen, maar in dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
CodesCool Junior: Computationeel denken en coderen met kleuters
Computational thinking of coderen met je kleuters? Dan is deze site wat jij nodig hebt: opgesteld voor en door kleuterleid(st)ers. Kant-en-klare activiteiten die je kan gebruiken in je kleuterklas, een overzicht van écht educatieve …
Website (9)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Wiskundige initiatie in het kleuteronderwijs
Op de website WIKO, Wiskundige Initiatie in het KleuterOnderwijs, vind je tips en informatie rond getallenkennis, bewerkingen, meten, tijd, ruimte en meetkunde. Deze site van de Arteveldehogeschool is er voor studenten in de bacheloropleiding voor …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Werken met patronen in de kleuterklas: Kleutergewijs
Is werken met patronen ook een van jouw favoriete opdrachten in je kleuterklas? Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft recent aangetoond dat kinderen die in de kleuterklas meer inzicht hebben in patronen op het einde van de lagere school ook …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …