Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sportimonium: Inspiratiepakketten onderwijs
Dit educatief pakket over de Olympische Spelen van Parijs 2024 werd ontwikkeld door het Olympic Museum van Lausanne en vertaald door het Sportimonium. Het pakket bestaat uit:
- een infobundel over de geschiedenis van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
Aankondiging -
Het verhaal van Vlaanderen: Van 1939 tot 1999
Kahoot!-quiz bij Van 1939 tot 1999, de tiende aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: De Groote Oorlog
Kahoot!-quiz bij De Groote Oorlog, de negende aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: De industriële revolutie
Kahoot!-quiz bij De industriële revolutie, de achtste aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: Voor Outer en Heerd
Kahoot!-quiz bij Voor Outer en Heerd, de zevende aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: Hoe geraak ik in de hemel?
Kahoot!-quiz bij Hoe geraak ik in de hemel?, de zesde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: Zwarte dood en gouden tijden
Kahoot!-quiz bij Zwarte dood en gouden tijden, de vijfde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: De Guldensporenslag
Kahoot!-quiz bij De Guldensporenslag, de vierde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: Duistere middeleeuwen
Kahoot!-quiz bij Duistere middeleeuwen, de derde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het verhaal van Vlaanderen: De Romeinen komen
Kahoot!-quiz bij De Romeinen komen, de tweede aflevering van Het verhaal van Vlaanderen.
Interactieve oefeningLeerkracht