-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Kraak de code: Kerstopdracht
Door de verschillende BookWidgets, verspreid over de tekening, op te lossen vinden de leerlingen een code aan de hand van de verkregen feedback.
De oefeningen behandelen de onderdelen:- lengtematen herleiden;
- oppervlakte;
- omtrek; …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Grafiek van een functie opbouwen: GeoGebra applet
Wat is de grafiek van een functie? Hoe wordt die opgebouwd?
Je geeft een functievoorschrift in, kiest x-waarden en ziet meteen de bijhorende y-waarden berekend worden. Vervolgens kan je het punt (x,y) van de grafiek laten tekenen.Interactieve oefeningLeerkracht -
Verwante hoeken: Visueel hulpmiddel
Met deze interactieve eenheidscirkel kunnen de leerlingen de goniometrische getallen van verwante hoeken in de andere kwadranten visueel maken. Dat kan hen helpen om goniometrische uitdrukkingen te vereenvoudigen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Goniometrische getallen in de eenheidscirkel: GeoGebra applet
Dit interactief hulpmiddel kan gebruikt worden om te tonen waar de sinus, cosinus, tangens en cotangens van een hoek kunnen afgelezen worden op de goniometrische cirkel.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Verwante hoeken in de goniometrische cirkel: Geogebra-applet
In deze Geogebra-applet wordt het verband tussen de goniometrische getallen van verwante hoeken bestudeerd. De leerlingen kunnen visueel vaststellen wat deze verbanden zijn in een goniometrische cirkel.
Tegengestelde, (anti)supplementaire en …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Hypatia Create: Wiskunde integreren in Google tools
Hiermee kunt u wiskundige uitdrukkingen toevoegen aan uw Google-bestanden. Hypatia is een add-on die werkt in Google Documenten, Presentaties en Formulieren.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
4=10: Rekengame
In het spel 4=10 worden er getallenpuzzels gegeven.
Aan de hand van vier getallen en de bewerkingstekens kom je telkens aan de uitkomst die gelijk is aan het getal tien. De oefeningen worden gelijkmatig moeilijker.
Leerlingen moeten rekening houden met …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Automatus: De app waarmee je rekenen automatiseert
Automatiseer op een speelse manier de basisbewerkingen. In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via een doeltijd op maat kan een leerling een tegel van het land veroveren. Elke leerling, snel of minder …
App of software -
Codexnotes: Notitiesoftware voor programmeren en wiskunde
Codexnotes is gratis, eenvoudige en aanpasbare software voor het maken van aantekeningen voor programmeurs en studenten informatica.
Met Codexnotes maak je op eenvoudige manier pdf-bestanden waarin je in een nette lay-out stukjes code of wiskundige …
App of softwareLeerkracht