-
Dobbelsteen maken: Platonische lichamen
Maak met behulp van een schaar of snijplotter een unieke dobbelsteen. Je kan een klassieke dobbelsteen in de vorm van een kubus maken, maar de template bevat nog andere regelmatige veelvlakken.
Downloadbaar lesmateriaal -
Volgende en vorige tiental: Spel
Met dit spel oefen je op het automatiseren van opdrachten van het type TE + E tot het volgende tiental of TE - E tot het vorige tiental (tot 100).
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Optellen en aftrekken tot 20: Rekenlotto
Rekenlotto met getallen tot 20. Je kan zelf sommen geven en leerlingen rekenen uit en duiden de uitkomst aan.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Kleutereiland: Spelletjes voor de kleuterklas van Meester Dennis
Kleutereiland is een app van Meester Dennis. Kinderen van 3 tot 6 jaar kunnen met deze applicatie oefenen met het voorbereidend lezen, tellen, rekenen, cijferherkenning en nog veel meer.
Vragen, opdrachten en menu’s worden uitgesproken …
App of softwareSchool/onderwijs -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Odifiks-cluBXL: STEM-project
Moedig kinderen vanuit een filosofische vraag aan om met het beschikbare materiaal aan de slag te gaan. Ze stellen een onderzoekbare vraag (of bedenken een ontwerpbaar idee). Die vraag onderzoeken ze (dat idee ontwerpen ze) vervolgens om het …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Oefenprogramma's voor rekenen
Dit is een compleet installatiepakket met vijftien verschillende oefenprogramma's:
- optellen en aftrekken,
- vermenigvuldigen en delen,
- breuken,
- machtsverheffing en vierkantswortel,
- cijferen,
- honderdveld,
- splitsen,
- kloklezen,
- omzetten van …
App of software (8)Andere functie -
Onderzoeksreflector: STEM-project
Overzicht van een aantal concrete praktijkvoorbeelden van STEM en onderzoekend leren in de klas.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
63. Constru(a)ctie: ICT op het menu
Strategisch denken betekent vooruit denken op wat nog moet komen. De hier voorgestelde spelen oefenen in het bijzonder deze vaardigheid. Of je strategie werkt, wordt na een tijdje duidelijk aan de hand van een simulatie. Je krijgt onmiddellijk …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
62. Logisch in de hoek: ICT op het menu
Een aantal jaren geleden stond het leergebied 'logisch denken' op het programma. Het werd beschouwd als het moeilijkste onderdeel van de wiskunde. Denkoefeningen kunnen ook uitdagend zijn. Dat willen we aan de hand van een handvol educatieve …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Blokjes: Logisch denken
Logisch nadenken is hier de boodschap. Je krijgt een voorbeeld dat je moet namaken. Alleen mag je daar enkel de veertien kleine blokjes die eronder staan voor gebruiken. Zie het als lampjes die je aan of uitdraait.
Je combineert de blokjes tot je het …
App of softwareAnder -
DrachenMauer: Optellen
Variante op piramide-rekenen, waarbij het optellen ingeoefend wordt.
Je kan de sommen instellen tot 100, drie niveaus bepalen, tegen de tijd spelen, een scorelijst laten verschijnen, ...
App of softwareLeerkracht, Directie, …