-
Kroon met patronen
Laat de kinderen op een creatieve manier kennis maken met de patronen. Met deze opdracht ontdekken ze overal patronen. Dit inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling.
BeeldLeerkracht -
Op zoek met het fotoapparaat: Geheel, deel, ver, dichtbij
Ga met het fotoapparaat op zoek naar dingen (geheel - deel) en ontdek hoe je moet staan om dit te kunnen zien. We ervaren dichtbij of veraf. Je kan er ook het perspectief bij oefenen: van boven, de zijkant, de onderkant.
BeeldLeerkracht -
Optellen en aftrekken: Dobbelsteenrekenen Sinterklaas
Oefen, in het thema Sinterklaas, op het optellen en aftrekken. Gebruik een dobbelsteen met kleuren en een dobbelsteen met daarop de opdrachten als bijvoorbeeld: - 0, + 0, - 1, + 1, -2, + 2.
BeeldStudent (lerarenopleiding) -
Hoeken in de kleuterklas: Maïsbak
Een voorbeeld van een hoek in de kleuterklas. Een grote maïsbak waar de kleuters zelf in kunnen. De maïs voelt fijn aan, maakt een mooi geluid en geeft veel mogelijkheden om op een natuurlijke manier aan wiskundige initiatie te doen.
BeeldLeerkracht -
Tellen tot en met zes - oefenen van de fijne motoriek: Zonnebloem
Bij deze opdracht oefenen de kleuters:
- de fijne motoriek door het hart van de zonnebloem te vullen met pomponnetjes of zaden die ze nemen met een pincet;
- het tellen tot en met zes;
- het hanteren van materialen.
BeeldLeerkracht -
Kleutereiland: Spelletjes voor de kleuterklas van Meester Dennis
Kleutereiland is een app van Meester Dennis. Kinderen van 3 tot 6 jaar kunnen met deze applicatie oefenen met het voorbereidend lezen, tellen, rekenen, cijferherkenning en nog veel meer.
Vragen, opdrachten en menu’s worden uitgesproken …
App of softwareSchool/onderwijs -
Rekenmuizen: Breipatroon
Met dit patroon brei je rekenmuizen. Deze kan je bij verschillende opdrachten rondom wiskundige initiatie gebruiken.
Met dank aan juf Annelies.Beeld (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Poissons: Spiegelbeeld maken
De bedoeling van het programma is om het spiegelbeeld samen te stellen van een vis met behulp van losse stukken.
App of software (8)Organisatie, firma, vzw -
A la campagne: Tellen tot 20
A la campagne: zorg ervoor dat de dieren in de wei terechtkomen. Er wordt een willekeurig getal gegeven. Aan jou om het gepaste aantal dieren in de wei te plaatsen. Je kunt getallen nemen van 1 tot 10, of van 10 tot 20.App of software (3)Organisatie, firma, vzw -
Memodoigts: Geheugenspelletje
Dit is een geheugenspelletje met de nummers van 1 tot 10. Elk getal moet op de juiste plek komen volgens het aantal vingers van de hand.
Je kunt kiezen tussen 10 of 20 kaarten. Voordat het spelletje begint, kan het kind een korte oefening maken om …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Suites Logiques: Logica voor kinderen
Bij dit spel moet het kind een rij afmaken door logisch te redeneren. Hierbij moet het rekening houden met de vorm en kleur van de figuren. De installatie en het verwijderen van het programma verloopt automatisch.App of softwareOrganisatie, firma, vzw