-
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Digitale balans in jouw klas: Tips voor lessen volgens Martin Valcke
Als een chef-kok die zorgvuldig specerijen mengt om de perfecte smaak te bereiken, toont professor Martin Valcke je hoe digitale leermiddelen moeten worden geïntegreerd met vertrouwde ingrediënten van goed onderwijs. In dit …
Artikel (3) -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
E-book: Onderwijsinnovatie
Dit e-book van Klasse, Veranderwijs en de Koning Boudewijnstichting belooft je niet dat veranderen een eitje is. Maar helpt je wel bij de start en onderweg, met:
- zes verrassende adviezen, handgeselecteerd uit onderzoek in scholen; …
Artikel -
ERK-berg: Hoe verloopt een traject Nederlands leren?
De ERK-berg geeft een duidelijk beeld van hoe een traject Nederlands leren (NT2) verloopt binnen de verschillende scholen. Met behulp van de ERK-berg kan je je eigen taalniveau of dat van je cliënt inschatten: je ziet wat een …
Artikel (6)Leerkracht -
Wat is Digisnap?
Kenniscentrum Digisprong ontwikkelt op basis van SELFIEforTEACHERS een gratis zelfreflectietool. De tool peilt naar de ICT-competenties van elke leraar en is geënt op het
DigCompEdu Framework. De vragen zijn eenduidig, in duidelijke …Artikel (4) -
Wat is SELFIEforTEACHERS?
SELFIEforTEACHERS is een, door de Europese Commissie ontwikkelde, zelfreflectietool waarin gepeild wordt naar de ICT-competenties van leerkrachten. De vragen zijn gebaseerd op het DigCompEdu Framework. De tool is gratis en wordt door de …
Artikel -
Wat is SELFIE?
SELFIE is een gratis tool voor zelfevaluatie die toont hoe goed scholen het doen op vlak van ICT. Je krijgt inzicht in je sterke en minder sterke punten op het gebied van digitale onderwijs- en …
Artikel -
Mondmasker bewaren
Artikel van Radio 2 waarin tips gegeven worden hoe een mondmasker bewaard kan worden wanneer je het niet draagt (vb. tijdens de speeltijd).
Artikel (6)Leerkracht