-
Gebruik jij al AI voor je afbeeldingen?
Wedden dat ook jij op internet al eindeloos hebt zitten scrollen en zoeken naar die ene foto om in je toets, op je werkblad of in een ander leermiddel te zetten? Om je na een hele tijd tevreden te stellen met eentje die bijna is wat je zoekt? En …
Artikel -
Wie zoekt die vindt: Haal meer uit je AI-zoekterm
Ken je generatieve artificiële intelligentie (AI), een technologie waarmee je nieuwe tekst, afbeeldingen en andere inhoud maakt? Ook voor je lessen is dat een waardevol hulpmiddel. Zoek je ideeën om in je les te integreren? Wil je …
Artikel -
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Tips om je EU Code Week-activiteit te organiseren
In het artikel vind je enkele tips die je helpen om je codeeractiviteit zo succesvol mogelijk te maken. Vergeet je codeeractiviteiten niet te registreren op de Code Week-site. Iedereen kan in een recordtijd een Code Week-activiteit pinnen op de …
Artikel -
Inclusief leren: Haal meer uit je computer voor élke leerling
Welke verborgen tools moet jij nog ontdekken in je browser, Word of Powerpoint om leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid … te ondersteunen? Zet je ze ineens in voor je hele klas? Want inclusief leren maakt …
Artikel -
TikTok in het klaslokaal
Artikel van Schoolit waarin de auteur het heeft over de populaire app TikTok en hoe je hem in de klas kan gebruiken.
Artikel (5)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Digitale platformen: G Suite for Education vs. Microsoft 365
Digitale platformen zijn in het onderwijs onmisbaar geworden. Vaak kiezen scholen voor een oplossing van één van de twee computergiganten: Microsoft of Google. Beide platformen hebben hetzelfde doel: digitalisering van het onderwijs. …
Artikel (3)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Wat is Digisnap?
Kenniscentrum Digisprong ontwikkelt op basis van SELFIEforTEACHERS een gratis zelfreflectietool. De tool peilt naar de ICT-competenties van elke leraar en is geënt op het
DigCompEdu Framework. De vragen zijn eenduidig, in duidelijke …Artikel (4) -
Wat is SELFIEforTEACHERS?
SELFIEforTEACHERS is een, door de Europese Commissie ontwikkelde, zelfreflectietool waarin gepeild wordt naar de ICT-competenties van leerkrachten. De vragen zijn gebaseerd op het DigCompEdu Framework. De tool is gratis en wordt door de …
Artikel