-
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw -
Nieuw jaar: Tips werkvormen
Om de overgang van oud naar nieuw niet te bruuskeren, ook niet op de schoolbanken, is het mogelijk een momentje in te lassen bij aanvang van het nieuwe jaar waarin we nog even kijken naar wat geweest is en/of wat allemaal zal komen. Dat hoeft niet …
Artikel -
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies
In dit artikel kan je lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies.
Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen en jongeren goed te ondersteunen en te begeleiden zonder kennis te hebben …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep: Recensie van boek
De oplossingen die de auteur in zijn boek aanreikt, zijn soms op wetenschappelijk bewijs gebaseerd, soms ook niet. Omdat niet alle problemen zich laten vatten door de wetenschap van wat werkt. Zijn stelregel is duidelijk: als iets niet werkt voor …
ArtikelAnder -
Kinderen en echtscheiding: Podcast
Kinderen worden vaak vergeten bij een echtscheiding, maar daar wil Laura Kors iets aan doen. Ze maakte een podcast waarin ze de kinderen die te maken krijgen met een echtscheiding van hun ouders aan het woord laat.
ArtikelGeen lid meerAnder -
Wat als leerlingen schelden met homo?: Tips voor leerkrachten
Wat doe je als een leerling homo als scheldwoord gebruikt? Veel jongeren zien het woord niet meer als een scheldwoord maar als een normaal onderdeel van hun taalgebruik. Daarom weten leerkrachten niet altijd goed hoe ze hierop moeten reageren. Op …
Artikel (3) -
Blijf je school in beweging zetten
Hoe zet je je school in beweging in coronatijden?
Hoe kan je als schoolteam werken aan het fysiek, mentaal en sociaal welbevinden in deze onzekere tijden? Blijven bewegen in alle mogelijke vormen is belangrijk om gezond te blijven. …
Artikel (3)