-
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Aandacht houden in de klas en prikkelverwerking
Heb je er al eens bij stil gestaan dat prikkelverwerking en aandacht houden in de klas met elkaar te maken kunnen hebben?
In iedere klas zijn er kinderen met aandachts- en concentratieproblemen. Als dit met hun prikkelverwerking te maken heeft, kan …
Artikel (7)Andere functie -
Sensorische prikkelverwerking in de klas: Handleiding
Gedrag dat we zien van leerlingen kan samenhangen met de manier waarop sensorische prikkels worden verwerkt. Als leerkracht is het dan fijn om meer te weten waar het gedrag vandaan komt om zo ervoor te zorgen dat leerlingen zich beter kunnen …
Artikel (6)Andere functie -
Acht acties voor een herleving van ons onderwijs: Verslag hoorzitting leerachterstanden
Op 12 maart 2021 pleitte Tim Surma voor 'realistisch optimisme' in de commissie onderwijs. Hij ziet de COVID-19-crisis als een kantelmoment om aanpassingen te doen aan het onderwijs om dit op lange termijn vooruit te helpen. Hij formuleert daarom …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Zelfgestuurd leren bevorderen in het onderwijs: werkt het echt?
Uit onderzoek blijkt dat de inspanningen van leraren die werken aan zelfgestuurd leren bij hun leerlingen, wel degelijk een effect hebben. In dit artikel op duurzaamonderwijs.com gaan de auteurs in op wat zelfgestuurd leren is en waar die …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Effectief afstandsleren: Tips
Engelstalig artikel waarin je tien tips krijgt om het afstandsleren aan te pakken.
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Klasse: Dossier Radicalisering
Op de website van Klasse vind je een dossier dat gaat over het gevaar van extreme radicalisering, hoe je die herkent, aanpakt en voorkomt. Hakenkruisen op pennenzakken of extreme Facebookstatussen over Syrië, elke school krijgt er vroeg of …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Veilig ICT- gebruik: Vormingsavond voor scholen
Organiseer met de school een vormingsavond over veilig ICT- gebruik. De gezinsbond en Child Focus bieden een vormingsaanbod aan met de steun van de Vlaamse Overheid. Op die manier kunnen meer ouders bereikt worden.
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Het Beroepenhuis
Het Beroepenhuis is een educatief centrum voor alle jongeren van elf tot veertien jaar oud, hun leerkrachten en hun ouders.
Tieners uit de derde graad van het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs maken op een speelse …
Artikel (7)Organisatie, firma, vzw